organikus találati lista
Az organikus találati lista definíciója
Az organikus találati lista azokat a találatokat tartalmazza, amelyeket egy keresőmotor relevanciájuk és minőségük miatt jelenít meg a felhasználóknak, nem pedig azért, mert valaki fizetett ezért.
Az organikus találatok között azok a tartalmak jelenhetnek meg, amelyeket a SEO (keresőoptimalizálás) elvei szerint alakítottak ki és optimalizáltak.
Az alábbiakban a Google keresőtalálataival foglalkozunk, hiszen ez a legnépszerűbb keresőmotor, amit minden marketingesnek ismernie kell.
Az organikus keresőtalálati oldalak elemei
A keresőtalálati oldalak kezdetben csupán egyszerű hivatkozásokat és némi metaadatot tartalmaztak. Ezzel szemben manapság képek, videók, hirdetések és más találati elemek is megjelennek rajtuk, amelyek többsége organikus jellegű.
A (Google) találati oldalak elemei négy fő kategóriába sorolhatók:
• Tudáspanel: A Tudáspanel elemei a találatoktól jobbra jelennek meg, és egy adott entitásról sorolnak fel hasznos információkat a felhasználó számára.
• Bővített találatok: Olyan találatok, amelyek extra információkat is megjelenítenek a felhasználók számára (pl. csillagos értékelések, képek stb.)
• Fizetett találatok: Ezek azok a találatok, amelyek megjelenéséért valaki fizet a keresőmotornak. Ezek nem számítanak organikus találatoknak.
• Univerzális találatok: Különleges találatok, amelyek más organikus tartalmak mellett jelennek meg.
Az organikus találatok típusai
Habár az organikus találatok első sorban azokat a hivatkozásokat jelentik, amelyeket a keresőmotorok relevanciájuk és értékes tartalmuk miatt jelenítenek meg a felhasználóknak, ez a definíció minden olyan egyéb elemre is kiterjeszthető, amely nem fizetett hirdetésként szerepel a találatok között.
Íme a Google „többi” organikus találata:
Kiemelt kivonatok
A kiemelt kivonatok a keresőtalálati oldalak különleges elemei, amelyek a többi organikus találat felett, egy kiemelt keretben jelennek meg. Ezeket a találatokat a Google mindig egy olyan tartalomból emeli ki, amely az algoritmusa szerint a legjobban passzol a felhasználó kereséséhez.
A kiemelt kivonatok gyakran azonnal választ adnak a felhasználók kérdésére, ezért nincs is feltétlenül szükségük arra, hogy rájuk kattintsanak, és ellátogassanak az adott oldalra.
Ahhoz, hogy a Google kiemelt kivonatként jelenítse meg egy oldal valamely tartalomrészletét, az adott oldalnak az első találatok között kell szerepelnie. Ez a funkció még nincs jelen a magyar keresésekben.
Képek
Ha a Google algoritmusa úgy véli, hogy egy keresésre vizuális találatokat is érdemes lenne megjelenítenie, akkor a találatok között néhány kapcsolódó képet is megjelenít majd, illetve egy hivatkozást, amin keresztül a felhasználó azonnal megtekintheti az összes többi képes találatot is a keresésére.
Ahhoz, hogy képeid a Google képes találatai között is megjelenhessenek, az alábbi szempontokra kell odafigyelned:
• Használj pontos, beszédes fájlneveket, amikor feltöltöd képeidet.
• Add meg képeid ALT szövegét.
• Használd a képet olyan szövegkörnyezetben, amihez kapcsolódik
• Használj releváns címet az oldalon, amelyen a kép szerepel
• Legyen olvasható az oldal URL címe, és tartalmazza a releváns kulcsszót is
Tudáspanel
A Tudáspanel egy adott entitásról jelenít meg hasznos információkat. Egy filmre rákeresve például a megjelenés dátuma, a rendező és a főszereplők listája jelenik meg, míg egy étteremre rákeresve az adott létesítmény címe, nyitva tartása, leírása és egyéb adatai.
A Tudáspanel további hivatkozásokat tartalmaz, amelyeket követve a felhasználók többet is megtudhatnak a kapcsolódó entitásokról.
Helyi találatok
A helyi csomag akkor jelenik meg, amikor valaki egy helyi jellegű keresést indít a Google-on (egy konkrét település nevét használja), vagy amikor a keresőmotor úgy dönt, hogy a helyi találatok lennének a legideálisabbak a felhasználó számára (például, ha csak annyit ír be, hogy „étterem”).
A helyi találatok egy térképből, és egy rövid céglistából állnak. A lista a térkép alatt jelenik meg, és azokat a cégeket tartalmazza, amelyek a Google szerint legjobban kapcsolódnak a felhasználó kereséséhez.
Az „edzőterem”, „szépségszalon”, „fogorvos”, „étterem” és számos egyéb keresésre is ilyen helyi jellegű találatok jelennek meg.
Hírek
A találatok között a keresőkifejezéshez kapcsoló aktuális hírek is megjelenhetnek. Ha azt szeretnéd, hogy tartalmaid a hírek között is megjelenhessenek, akkor be kell küldened webhelyedet (vagy annak hírekkel foglalkozó részét) a Google Kiadói Központjának.
Webhelyhivatkozások
A webhelyhivatkozások egy webhely legfontosabb oldalait sorolják fel egy organikus találat részeként. Ezek a találatok sokkal több helyet foglalnak az organikus találati listán, mint a többi organikus link, ezért feltűnőbbek és általában több átkattintást is sikerül szerezniük.
A Google magától dönti el, hogy mely találatokat jeleníti meg ilyen bővített webhelyhivatkozásokkal kiegészítve. Ha viszont szeretnéd növelni az esélyeidet, akkor:
• használj releváns, kompakt oldalcímeket,
• alakíts ki egy logikus webhelyszerkezetet,
• és adj meg horgonyszövegeket belső hivatkozásaidnak.
Tweetek
A Tweetek ritkán szerepelnek a Google találatai között, és a keresőmotor általában épp felkapott témák kapcsán jeleníti meg őket a keresésekre.
Videók
A Google videókat is megjeleníthet organikus találati listáján, ha algoritmusa úgy dönt, hogy ezek a legjobb találatok egy keresésre. Ehhez első sorban a YouTube-ról válogat magának tartalmakat, ezért ne felejtsd el megfelelően optimalizálni az oda feltöltött videóidat.