landing page
A landing page definíciója
A landing page (landing oldal vagy céloldal) egy olyan weboldal, amely egy hirdetési vagy más marketingkampány céljából hoztak létre. A felhasználók ezen az oldalon „landolnak”, vagy érkeznek meg a webhelyre, amikor rákattintanak egy hirdetésre vagy hivatkozásra (pl. egy emailben, a közösségi médián, a Google keresőjében, a YouTube-on vagy bárhol máshol az interneten).
A „hagyományos” weboldalakkal szemben, amelyeknek általában több céljuk is van és a webhely további felfedezésére buzdítják a látogatót, a landing page-ek egyetlen célja az, hogy egy bizonyos műveletre ösztönözzék a felhasználót. Ezt egy felhívással (CTA) igyekeznek elérni, amely többször is megjelenik az oldalon.
A landing page-ek egyetlen célja a látogatók konvertálása, és minden egyes elemük ezt a célt szolgálja.
Minden oldal lehet landing page (de…)
Technikai értelemben minden olyan oldal landing page-nek tekinthető, amelyen keresztül a látogatók megérkeznek („landolnak”) egy webhelyre. Például a Google Ads és Google Analytics felületén is találkozhatsz a „céloldal” kifejezéssel.
A hirdetések kontextusában azonban a landing page-ek általában egy adott kampányhoz készülnek, és egyetlen célt szolgálnak – a látogatók konvertálását.
Az alábbiakban tehát ilyen egycélú oldalakra utal majd a „landing page” kifejezés.
Landing page-ek és főoldalak – mi a különbség?
A webhely főoldalán általában számos hivatkozás található, míg egy landing page egyetlen egy hivatkozást tartalmaz. Miért?
A főoldalon teljesen természetes, hogy több link is szerepel, hiszen sok felhasználó innen kezdi el navigálni a webhelyet. Ezek azonban mind elvonhatják az emberek figyelmét az oldal elsődleges céljáról. Ezért van általában egy, vagy csak nagyon kevés hivatkozás egy landing page-en – hogy a látogatók ne navigálhassanak el olyan könnyedén az oldalról, elkerülve ezzel a konverziót.
Ezért olyan hatékonyak a landing page-ek, ha konverziókról van szó, és ezért irányítják ide a marketingesek azokat az érdeklődőket, akik rákattintanak hirdetéseikre.
Egy főoldal persze nagyon látványos, és megkönnyíti a navigációt a látogatók számára. Az emberek egyetlen kattintással eljuthatnak róla a webáruházba, a blogra, megtekinthetik a legújabb híreket, és így tovább. De nem fognak rögtön vásárolni rajta.
Egy landing page egyetlen egy termékről vagy szolgáltatásról szól, és minden elemével arra törekszik, hogy ügyfelekké konvertálja a látogatókat. Ezért van szükség landing page-ekre, és ezért nem szabad a felhasználókat olyan általános oldalakra irányítani, mint a főoldal.
Landing page típusok
Habár többféle landing page is létezik (hiszen egy cég saját igényei szerint alakítja ki őket), céljaik alapján általánosságban két fő kategóriába sorolhatjuk be a legtöbb ilyen oldalt:
Leadfogó landing page-ek
A leadfogó (lead generation, lead capture, azaz érdeklődőket generáló) landing page-ek felhívása egy űrlap, ami az érdeklődők adatait (pl. név, email cím, telefonszám stb.) igyekszik összegyűjteni
A B2B marketingesek és értékesebb termékeket, illetve szolgáltatásokat kínáló B2C vállalatok gyakran használnak ilyen landing page-eket, hogy egy listát állíthassanak össze lehetséges ügyfeleikről.
Gyakran valamilyen értéket is kínálnak ezekért az információkért cserébe, például egy ingyenes e-könyv letöltését, ingyenes szállítást az első rendelésre, és így tovább. Az ajánlatkérő landing page-ek szintén űrlapokat használnak.
Átkattintásra ösztönző landing oldalak
Az online kereskedők és SaaS marketingesek gyakran használnak olyan landing oldalakat, amelyeken átkattintva az érdeklődők rögtön egy termék vagy szolgáltatás adatlapjára kerülnek át, hogy megvásárolhassák azt.
Ezek a landing page-ek nem használnak űrlapokat, hanem egy feltűnő gomb szerepel rajtuk (általában több helyen is), ami a következő lépésre buzdítja a látogatókat – pl. „Megrendelem!” vagy „Kosárba”.
Hogyan szerezz forgalmat landing page-edre
Landing page-eidre több forrásból is irányíthatsz forgalmat. Íme a leggyakoribb források:
Fizetett keresőforgalom
A legtöbb keresőmotor kínál fizetett keresési opciókat. Számtalan keresőkifejezés célozható meg ezekkel a reklámokkal, amelyekre rákattintva a felhasználó egy landing page-re érkezik meg a hirdető webhelyén. Ezt a landing page-t mindig a hirdetéshez szokás kialakítani.
Ha megfelelően céloztad meg őket, akkor a látogatók nagy része minősített érdeklődő lesz, ami azt jelenti, hogy konkrétan érdeklődik kínálatod iránt. Ha a landing page elég meggyőző, jó eséllyel ügyfelekké konvertálja majd ezeket az érdeklődő látogatókat.
Fizetett közösségi forgalom
Akárcsak a keresőmotorokon, a közösségi platformokon is lehetőséged nyílik kampányokat futtatni, amelyek hirdetéseivel webhelyed landing oldalaira irányíthatod a felhasználókat.
Azonban míg a keresőmotorok felhasználóit az általuk keresett kifejezések alapján célozhatod meg, addig a közösségi platformok általában demográfiai adatok, érdeklődési körök és korábbi böngészési szokások szerint teszik lehetővé a célcsoportok kialakítását.
Email kampányok
Az email az egyik leghatékonyabb modern marketingcsatorna, hiszen számtalan lehetséges és meglévő ügyfél érhető el vele.
A leadfogó landing page-ken vagy más forrásokból megszerzett email címekre marketing emaileket küldhetsz ki, amelyek valamilyen landing oldalra irányíthatják a felhasználókat.
Organikus keresőforgalom
Az organikus keresőforgalom azokat a látogatókat jelenti, akik egy nem fizetett (tehát organikus) találatra kattintva jutnak el landing page-edre.
Ahhoz, hogy esélyed legyen bevonzani ezt a forgalmat, jó minőségű, a célközönséged számára releváns, és a SEO elvei alapján optimalizált tartalmakat kell publikálnod webhelyedre.
Ha organikus forgalomról van szó, akkor minden olyan oldalt landing page-nek tekinthetünk, amely az organikus találatok között is megjelenik, még akkor is, ha nem kifejezetten kampányokhoz készülnek, mint a hirdetések landing oldalai.