Kanonikus címke helyes használata- Hogyan használható a kanonikus címke, mire jó a kanonikus címke: Kanonikus címke tudnivalók

kanonikus címke

A kanonikus címke definíciója

A kanonikus címke (vagyis a rel=”canonical”) segítségével jelezhető a keresőmotorok számára, hogy melyik URL-en található egy oldal hivatalos („kanonikus”) verziója. Ez különösen fontos, ha több oldal is azonos vagy nagyon hasonló tartalommal rendelkezik – ezeket nevezzük többször előforduló, vagy duplikált tartalmaknak. A kanonikus címke jelöli, a keresőmotorok számára, hogy melyik oldalt jelenítsék meg ezek közül a keresőtalálatok között.
A kanonikus címke használatát, tehát a „hivatalos” oldal megjelölését „kanonizálásnak” nevezzük.
A kanonikus címkét a weboldal HTML kódjának szakaszában kell elhelyezni, az alábbi formátumban:
 
<link rel=”canonical” href=”hivatalos-weboldal-url”>

Miért fontos a kanonizálás?

Amikor egy keresőmotor több olyan oldalt (több URL-t) is talál egy webhelyen, amelyek tartalmai azonosak vagy nagyon hasonlóak (duplikált tartalmak), akkor ez különféle SEO problémákat okozhat:
•    Ha a keresőmotorok feltérképező robotjainak több oldalon is ugyan azt a tartalmat kell megvizsgálniuk, akkor meglehet, hogy elkerülik azokat az oldalakat, amelyeken más fontos tartalmak szerepelnek.
•    A tartalmak nagymértékű duplikálása csökkentheti azok rangsorolási esélyeit.
•    Még ha tartalmaid rangsorolnak is, a keresőmotorok meglehet, hogy nem azt a verziót jelenítik meg a keresőtalálatok között, amit te szeretnél.
A kanonikus címkék használata, vagyis a kanonizálás segít elkerülni ezeket a problémákat.
 

Az URL-ek okozta duplikációs problémák

A fentieket olvasva talán benned is felmerült a kérdés, hogy miért kéne aggódnod emiatt, hiszen sosem fordult még elő veled, hogy szándékosan készítenél azonos másolatot webhelyed egyik oldaláról.
A helyzet az, hogy míg a webmesterek koncepciókként gondolnak weboldalaikra – pl. a főoldalra. Ezzel szemben a keresőmotorok számára minden egyedi URL egy-egy másik oldalt jelent. 
Például meglehet, hogy a keresőmotorok az alábbi URL-ek mindegyikén elérhetik webhelyed főoldalát:
•    http://www.webhelyemcime.hu
•    https://www.webhelyemcime.hu
•    http://webhelyemcime.hu
•    http://webhelyemcime.hu
•    https://www.webhelyemcime.hu/index.php
•    https://webhelyemcime.hu/index.php
 
Amikor egy felhasználó bármelyiket meglátogatja ezek közül, akkor ugyan azt az oldalt látja majd maga előtt. Egy keresőmotor számára ez hat különböző oldal a webhelyeden.
Mint láthatod, még az ilyen jelentéktelennek tűnő URL különbségek is duplikációs problémákat okozhatnak a keresőmotorok szemében.
A modern tartalomkezelő rendszerek és dinamikus webhelyek csak tovább fokozzák a bajt. Sok webhely automatikusan címkékkel egészíti ki az URL-t, vagy több útvonalon (URL-en) keresztül is elérhetővé teszik ugyan azt az oldalt. A webáruházakban például gyakran minden keresésnek és szűrési feltétlenek egyedi URL-je van.
Előfordulhat tehát, hogy saját webhelyed is tele van több tucat, vagy akár több száz duplikált tartalommal.
 

A kanonikus címkék megfelelő használata

A duplikált tartalmak okozta problémák megoldása nem egyszerű feladat, de íme néhány dolog, amire érdemes odafigyelni a kanonikus címkék használatakor:
 

1. A kanonikus címkék magukra is mutathatnak

Egy kanonikus címke akár arra az oldalra is mutathat, amin elhelyezik. Ha tehát A, B és C URL egymás másolatai, és A URL-t szeretnéd megjelölni kanonikusként, akkor az A URL-re mutató kanonikus címke nem csak B és C URL-en, hanem A URL-en is szerepelhet.

2. Kanonizáld önállóan webhelyed főoldalát

Mivel a duplikált főoldalak nagyon gyakoriak, és a különböző webhelyek más és más URL címmel hivatkozhatnak főoldaladra (amit nem befolyásolhatsz), általában jó ötlet egy kanonikus címkét elhelyezni a főoldal sablonjában, hogy megelőzd az ebből adódó problémákat.
 

3. Időnként ellenőrizd dinamikus kanonikus címkéidet

A hibásan megírt programkódok hibásan is működnek, és előfordulhat, hogy ilyenkor egy URL minden egyes verziójához eltérő kanonikus címkék tartoznak majd (ami lényegében hatástalanítja ezeket a címkéket). Ellenőrizd szúrópróbaszerűen kanonikus címkéidet, főleg, ha CMS-t vagy e-kereskedelmi platformot használsz.
 

4. Kerüld a kanonikus címkék keverését

A keresőmotorok figyelmen kívül hagyhatják vagy rosszul értelmezhetik a kanonikus címkéket, ha kevert jeleket küldesz velük.
Például ne helyezz el A oldalon egy olyan kanonikus címkét, ami B oldalra mutat, aztán a B oldalon olyat, ami A oldalra mutat.
Továbbá ne mutass A oldalról B oldalra kanonikus címkével, majd irányítsd át B oldal forgalmát 301-es átirányítással A oldalra. 
Kerüld továbbá a kanonikus címkék összefűzését (A => B, B => C, C => D és így tovább).
 

5. Légy óvatos a közel azonos oldalak kanonizálásával

Amikor a kanonizálásról van szó, a legtöbben az olyan oldalakra gondolnak, amelyek tartalmai teljes mértékben egyeznek egymással.
A kanonizálás közel azonos oldalak között is alkalmazható, de ezekkel óvatosan kell bánni. A szakemberek között a mai napig vita tárgyát képezi, hogy érdemes-e foglalkozni ezzel, de az általános vélemény az, hogy igen, a közel azonos oldalak is kanonizálhatók (pl. egy termékoldal több verziója, amelyek csak a valutában vagy a termék színében különböznek egymástól).
 
Fontos szem előtt tartani, hogy ilyenkor a nem kanonikus oldalverziók nem biztos, hogy megjelennek majd a keresőtalálatok között. Továbbá, ha az oldalak túlságosan eltérőek egymástól, akkor a keresőmotorok figyelmen kívül hagyhatják a kanonikus címkéket.

6. Kanonizáld a domainek közötti másolatokat

Amennyiben két vagy több webhelyhez is hozzáférsz, akkor akár a különböző domainek között is beállíthatsz kanonikus címkéket.
Ha például egy olyan hírhálózatot üzemeltetsz, ami ugyan azt a hírt publikálja egyszerre több portálon is, akkor a kanonikus címkével beállíthatod, hogy melyik legyen ezek közül a hivatalos, kanonikus verzió. Ilyenkor erre az elsődleges verzióra összpontosul majd az összes rangsorolási potenciál.
Persze ilyenkor is észben kell tartani, hogy a többi oldal nem jelenik majd meg a találatok között, ezért meg kell fontolnod, hogy valóban ez lenne-e a helyes taktika webhelyeid számára.
 

Kanonikus címke vagy 301-es átirányítás?

A kanonikus címkékkel kapcsolatban gyakran merül fel a kérdés, hogy vajon a kanonikus címkék is úgy továbbítják-e a linkértéket (PageRank, tekintély stb.), mint a 301-es átirányítások. Fontos azonban észben tartani, hogy a kanonizálás és az átirányítás két egészen eltérő módszer, és mind a felhasználók, mind pedig a keresőmotorok számára más és más helyzeteket eredményeznek.
 
Ha 301-gyel irányítod át A oldalt B oldalra, akkor a felhasználók rögtön B oldalra kerülnek át, amikor A oldalt látogatják meg, és soha nem látják majd A oldal tartalmát. Számukra olyan lesz, mintha A oldal nem is létezne.
 
Ha egy kanonikus címkével mutatsz A oldalról B oldalra, akkor a keresőmotorok tudni fogják, hogy a B oldal a kanonikus (hivatalos) verzió, de a felhasználók A és B oldalt is meglátogathatják majd.
Ezek alapján kell eldöntened, hogy mikor melyik módszert érdemes használnod.
 

A kanonizálás ellenőrzése webhelyeden

A legjobb SEO eredmények érdekében több mindent is érdemes ellenőrizni a kanonikus címkék kapcsán:
•    Rendelkezik-e az épp vizsgált oldal kanonikus címkével
•    Ha igen, akkor a megfelelő oldalra mutat-e a címke
•    Feltérképezhetők és indexelhetők-e a szóban forgó oldalak
 
Gyakori probléma, hogy a kanonikus címke egy olyan URL-re mutat, ami blokkolva lett a robots.txt fájlban, vagy noindex-re állították. Ez természetesen összezavarja a keresőmotorokat.
 
Szóval hogyan lehet ellenőrizni a kanonikus címkéket egy oldalon?
 

Nyisd meg az oldal forrását

A legtöbb modern böngészőben könnyedén ellenőrizheted egy oldal HTML forrását. Ehhez általában elég jobb klikket nyomni valahová (lehetőleg egy üres részre), majd a „Forrás megtekintése” opciót választani (a különböző böngészőkön ez másképpen szerepel majd, de mindig a forrás szót kell keresni). A legtöbb böngészőben a „CTRL + U” billentyűkombináció is a forrást nyitja meg.
Itt aztán könnyedén rá lehet keresni (CTRL+ F) a rel=”canonical” címkére. Ha jelen van, akkor az oldalon szerepel egy kanonikus címke.
 
Számos SEO eszköz is segít a kanonikus címkék ellenőrzésében, ha viszont nem használsz ilyeneket, akkor a forrásból is könnyedén ellenőrizheted az oldalak kanonikus címkéit, habár csak egyenként.