White hat SEO
A white hat SEO definíciója
A white hat SEO („fehérkalapos SEO”) azokra a keresőoptimalizálási technikákra utal, amelyek megfelelnek a keresőmotorok szabályzatainak és irányelveinek. Ha egy SEO szakember csak white hat SEO taktikákat használ, akkor ez azt jelenti, hogy nem próbálja meg átverni a keresőmotorokat különféle szabályellenes trükkökkel.A white hat SEO célja minőségi tartalmakat és első osztályú felhasználói élményeket nyújtani egy webhely látogatóinak, és így magasabb rangsorolásokat szerezni a keresőmotorok találati oldalain.
White hat SEO és black hat SEO – Mi a különbség?
Akár white hat, akár black hat („feketekalapos”) technikákat alkalmaznak, a marketingesek (egész pontosan a SEO szakemberek) célja ugyan az: minél magasabb pozíciókat szeretnének elérni a Google és más keresőmotorok találatai között. A magasabban megjelenő találatok több figyelmet és kattintást kapnak a felhasználóktól, tehát ezek a tartalmak kapják az organikus forgalom nagy részét.Azonban míg egyes marketingesek szabályos (white hat) technikákat alkalmaznak ehhez, addig mások megpróbálják trükkökkel és csalással (black hat) kijátszani a keresőmotorok algoritmusait. Íme a legfontosabb különbségek a két véglet között:
• A white hat SEO keretei között minőségi tartalmakat szokás előállítani, amelyek passzolnak a felhasználók keresőszándékához. Ezzel szemben a black hat SEO keretei között rossz minőségű, sekély, másolt vagy sablonos tartalmak készülnek, amik gyakran semmilyen értéket nem kínálnak a felhasználóknak.
• A white hat tartalmakat gyakran szokás helyesen felcímkézett képekkel és más kísérő elemekkel kiegészíteni. A black hat SEO sokkal elavultabb technikákat használ, például kulcsszóhalmozást vagy rejtett szövegeket.
• A white hat SEO-ban fontos a kulcsszavak természetes, organikus elhelyezése a tartalmakban. A black hat SEO erőltetetten helyezi el ezeket a kifejezéseket a címsorokban, a meta tagekben, a linkek horgonyszövegében és egyéb helyeken.
• A white hat tartalmak megfelelnek a keresőmotorok irányelveinek és természetesen kiérdemelt vagy tisztességes linképítéssel szerzett hivatkozásokkal erősítik a pozícióikat. A black hat SEO-ban gyakori a linkek vásárlása, amit minden keresőmotor elítél.
A black hat SEO-t nem szabad rögtön és teljes mértékben elítélni, hiszen, ha közelebbről megvizsgálod a két oldalt, sok mindenben fedik egymást. A black hat SEO-val az a legnagyobb probléma, hogy első sorban a keresőmotorok számára készít (vagy inkább „gyárt”) tartalmakat, nem pedig a felhasználóknak. Ezek a tartalmak gyakran tele vannak indokolatlanul használt (és túlhasznált) kulcsszavakkal, és nem kínálnak igazán hasznos értékeket a felhasználóknak.
A white hat SEO szerepe az online marketingben
A white hat SEO azért olyan fontos, mert nélküle a keresőtalálati oldalakon fejetlenség uralkodna. A keresőmotorok irányelvei és szabályzatai nélkül a webmesterek elavult, olcsó technikákkal érhetnének el magas pozíciókat a találatok között a helyett, hogy az igazán hasznos tartalmak jelennének meg a kereső felhasználóknak.A white hat SEO mindenkinek előnyére válik. A Google biztosítja, hogy algoritmusai csak az olyan tartalmakat rangsorolják előkelő pozíciókban, amelyek passzolnak a felhasználó keresőszándékához – ezért használják a legtöbben ezt a keresőmotort a többi helyett. A webhelytulajdonosok előnye az, hogy kérdéses taktikák nélkül javíthatják rangsorolásukat. A felhasználók számára persze mindez csak pozitív, hiszen pillanatok alatt rátalálhatnak azokra a minőségi tartalmakra, amelyek választ adnak kérdéseikre.
A leggyakoribb white hat SEO taktikák
Habár a white hat SEO egy időigényes folyamat, segít egy olyan erős alapot kiépíteni webhelyed számára, ami hosszútávon is látványos eredményeket biztosít majd. Íme néhány a leggyakrabban használt és bizonyítottan hatékony white hat SEO taktikák közül.Kínálj értékes tartalmakat
A marketingesek túlnyomó többsége előszeretettel használ blogbejegyzéseket a leadek, azaz az érdeklődők bevonzásához. A tartalmaknak komoly hatalma van az interneten, de csak akkor, ha a felhasználóknak készülnek, nem pedig a keresőmotoroknak. Kínálj tehát értéket és hasznos információkat az embereknek.Fontos továbbá, hogy tartalmaid relevánsak és hitelesek legyenek, hogy mások is bátran felhasználhassák őket forrásokként, és hivatkozzanak rájuk.
Ügyelj a felhasználók szándékára
A Google elsődleges célja, hogy kielégítse a felhasználó keresőszándékát, így neked is ez kell legyen a fő feladatod. A keresőszándék az az ok, amiért valaki rákeres valamire egy keresőmotorban. Ha például valaki a „hagyományos palacsintarecept” kifejezést írja be a Google-ba, akkor egyértelműen palacsintarecepteket szeretne látni a találatok között.Attól függően, hogy kit kérdezel, a keresőszándéknak három vagy négy fő típusa van: információs, navigációs, kereskedelmi és tranzakciós. Ha például valaki azt írja be a Google-ba, hogy „olcsó okostelefonok 2022”, akkor ez határozott kereskedelmi, illetve tranzakciós szándékra utal, hiszen az illető nem csak a telefonok, hanem az (olcsó) árak iránt is érdeklődik. Ha valaki arra keres rá, hogy „paradicsomtermesztés erkélyen”, akkor ez egy információs szándékú keresés, és így tovább.
Ha tartalmaiddal konkrét keresőszándékokat szeretnél megcélozni (hiszen ez a helyes taktika), akkor íme néhány hasznos tipp ehhez:
• Tudd, hogy kik alkotják célközönségedet, és hogy mit keresnek
• Optimalizáld tartalmaidat konkrét kulcsszavakra
• Oszd fel tartalmaidat címsorokra és alcímsorokra, hogy azok is hamar megtalálják benne a legfontosabb részeket, akik csak gyorsan átfutják cikkeidet
• Használj képeket és videókat, ahol ezek indokoltak
Kínálj mobilbarát webhelyet
2019-ben az internetforgalom több, mint 52%-a okostelefonokon történt. Manapság nem szimplán előny, ha egy webhely tökéletesen működik mobileszközökön, hanem alapvető elvárás – nem csak a felhasználók, hanem a Google részéről is.A látogatók nem szívesen használnak olyan webhelyeket, amelyek nem működnek megfelelően okostelefonjuk böngészőiben, és a Google sem szívesen emeli ki az ilyen tartalmakat a keresőtalálatok között.
A Google mobilbarát-teszt eszköze segít megállapítani, hogy weboldalaid megfelelnek-e a technikai elvárásoknak, és megfelelően jelennek-e meg a mobileszközökön is. Az eszköz továbbá javaslatokat is tesz majd, hogy hogyan javíthatnád webhelyed mobilbarát jellegét.
Mindig csak white hat SEO-t kellene használni?
A válasz többek nagyban függ céljaidtól és az általad képviselt iparágtól is. Egyes iparágak jellegükből adódóan black hatnek számítanak, és taktikáik az üzleti modelljük részét képezik. Ha az ilyen területeken szeretnél versenyben maradni, akkor meglehet, hogy kénytelen leszel néhány black hat technikához folyamodnod a white hat stratégia részeként – ezt néha „grey hat”, azaz „szürkekalapos” stratégiaként szokás emlegetni.Ez persze még a Google szemében sem mentség a black hat SEO-ra, és ugyan úgy számíthatsz a keresőmotor büntetéseire, aminek súlyos következményei lehetnek. Éppen ezért ajánlott messze elkerülni a black hat SEO-t, és inkább a white hat SEO-ra koncentrálni a hosszútávú eredmények érdekében.
A white hat SEO azokat a SEO taktikákat jelenti, amelyek megfelelnek a keresőmotorok szabályainak és irányelveinek. Ilyenek például a minőségi tartalmak publikálása vagy a felhasználói élmény optimalizálása.
A white hat SEO igazodik a keresőmotorok szabályaihoz és elvárásaihoz, ezért első sorban a felhasználók számára készít értékes tartalmakat. A black hat SEO inkább a keresőmotorok algoritmusait igyekszik kielégíteni, és ez gyakran erőltetett, semmitmondó, értéktelen tartalmakat eredményez.
A hosszútávú eredmények és a keresőmotorok büntetéseinek elkerülése érdekében mindenképpen a white hat SEO taktikákra érdemes koncentrálni, és elkerülni az olyan black hat taktikákat, mint a kulcsszóhalmozás vagy a linkvásárlás.