Mi az a tartalommarketing? Hogyan működik? tartalommarketing definíció, legfontosabb tartalommarketing tudnivaló, tartalommarket

tartalommarketing

A tartalommarketing definíciója

A tartalommarketing a célközönséged számára hasznos, releváns tartalmak létrehozását és terjesztését jelenti. Gyakori tartalomtípusok például a blogbejegyzések, a videók, az e-könyvek, az infografikák, a közösségi médiás bejegyzések és még sok más is.

Az igényesen előállított, értékes tartalmak szakértői pozícióba helyezik cégedet, és bebizonyítják, hogy nagyra értékeled ügyfeleidet.

A folyamatos tartalommarketing nem csak új kapcsolatokat segít kialakítani lehetséges ügyfeleiddel, hanem ezen kapcsolatok megerősítésében is fontos szerepet játszik. Ha közönséged tagjai egy olyan megbízható forrásként és partnerként tekintenek cégedre, amely az ő sikereiket helyezi előtérbe, akkor sokkal valószínűbb, hogy hozzád fordulnak majd, amikor vásárlásra kerül a sor.
    

A tartalommarketing működése

A tartalommarketing segítségével új lehetséges ügyfeleket szerezhetsz, bemutathatod kínálatodat, illetve konverzióra ösztönözheted az érdeklődőket.

A tartalommarketinghez fontos, hogy ügyfeleid utazásának (azaz a „konverziós tölcsérnek”) minden szakaszában a megfelelő tartalmakat kínáld nekik. Ez elsőre kissé összetett feladatnak hangzik, pedig ez a módszer lényegesen leegyszerűsíti az egész folyamatot.

Nézzük meg tehát, hogy hogyan alkalmazhatod a tartalommarketinget az utazás fő szakaszaiban.

 

Tudatossági szakasz

Az értékesítési folyamat első szakaszában tartalmaidnak közönséged legégetőbb problémáival kell foglalkoznia. Milyen kihívásokkal néznek szembe? Milyen kérdéseik vannak?

Milyen fájdalmi pontok zavarják őket? Ezek a témák segíthetnek kapcsolatot teremteni velük.

A tudatossági szakaszban oktatóanyagokat, tanácsokat kínálj közönségednek – például blogbejegyzéseket, videókat, e-könyveket és hírleveleket. A reklámszövegeket hagyd a későbbi szakaszokra.

Például:
•    Egy étterem egy blogbejegyzést készíthet arról, hogy hogyan kell megszervezni egy ballagási összejövetelt.
•    Egy kertészeti felszerelésekkel foglalkozó cég egy videót tölthet fel, amiben a fűnyírók általános karbantartását magyarázza el.

 

Megfontolási szakasz

A megfontolási szakasz tartalmaiban már megjelenhet némi marketing, de még mindig fontos, hogy hasznosak és értékesek legyenek a célközönség számára. Ebben a szakaszban arról érdemes tájékoztatni az érdeklődőket, hogy egy termék mely tulajdonságaira érdemes odafigyelni, és hogy mely funkcióik kínálnak megoldást problémáikra. Itt már bátran megemlítheted saját termékeidet vagy szolgáltatásaidat.

A legjobb tartalmak ilyenkor az esettanulmányok, az útmutató cikkek és videók, feladatlisták és így tovább.

Íme néhány példa:
•    Egy cateringgel foglalkozó cég esettanulmányokat kínálhat sikeres rendezvényeikről. Ezekben a tanulmányokban arra helyezhetik a hangsúlyt, hogy milyen előnyöket kínálnak szolgáltatásaikkal ügyfeleik számára, például „Hogyan készülj fel az ételallergiákra következő rendezvényeden”.
•    Egy marketinges cég egy listát készíthet arról, hogy „Mikre kell odafigyelned, amikor marketingpartnert választasz céged számára”.

 

Vásárlási szakasz

A tartalommarketingnek a tölcsér utolsó szakaszában is fontos szerepe van, amikor az érdeklődő már nagyon közel jár a vásárláshoz. Itt már teljes erőbedobással koncentrálhatsz az értékesítésre, és nyomatékosíthatod, hogy miért a saját termékeid vagy szolgáltatásaid a legjobb választások közönséged számára.

Tartalmaid fő üzenetei szakértelmed, tapasztalatod és kínálatod azon tulajdonságai kell legyenek, amelyek egyedivé teszik termékeidet és szolgáltatásaidat a versenytársakkal szemben.

Az esettanulmányok, ügyfelek által készített tartalmak, vásárlási útmutatók, termékvideók és kutatási eredmények mind ideális tartalmak a vásárlási szakaszban. 

Például:
•    Egy tanácsadó cég egy jelentést készíthet, amiben bebizonyítja, hogy azok a cégek, amelyek külső feleket kérnek fel az auditálásra és a stratégiák kidolgozására jobb eredményeket érhetnek el, mint azok, akik egy belső csapatot alkalmaznak erre.
•    Egy designügynökség rövid videókban mutathatja be korábbi munkáit más cégeknél, bizonyítva ezzel változatos szaktudását és tapasztalatát.

 

A tartalommarketing beindítása

A tartalommarketing még a szakaszokra bontott stratégia ellenére is összetett feladatnak bizonyulhat, de nem kell, hogy bonyolult legyen. Egy igazán hatékony tartalommarketing-kampány jól kezelhető és hosszútávon is fenntartható. Íme a legfontosabb első lépések:

 

1. Ismerd meg közönségedet

Ha ideális ügyfeleid számára szeretnél tartalmakat készíteni, akkor tisztában kell lenned prioritásaikkal, kihívásaikkal és preferenciáikkal. Ha több ügyfélszegmensről is van részletes leírásod, akkor válassz közülük 1-2-t, akiknek tartalmakat készítesz majd. Más esetben készíts profilokat (buyer personákat) meglévő és lehetséges ügyfeleid alapján, mielőtt hozzálátnál a tartalmak előállításához.

 

2. Válassz formátumot

Az ideális tartalomformátum mindig attól a szakasztól függ, amelybe a tartalmakat számod. Fontos, hogy a választott tartalomformátumok hatékonyan szemléltessék azt az értéket, amit ügyfeleidnek kínálsz. Ez egyeseknek egy blogbejegyzés lesz, míg másoknak egy videó.

 

3. Döntsd el, hogy kik vesznek részt a tartalom előállításában

A következő lépés kijelölni a tartalom előállításáért és ellenőrzéséért felelős személyeket vagy külső feleket. Mindkét lépés rendkívül fontos, hiszen hiába pontos egy forrás, ha a közönség nem érti, hogy miről is szól.

 

4. Válaszd ki a terjesztés csatornáit

El kell döntened, hogy webhelyeden, emailen keresztül vagy fizikai, nyomtatott formában szeretnéd majd terjeszteni a kész tartalmakat. Gondolj bele, hogy hol van jelen célközönséged a legnagyobb létszámban. Például míg egy ellenőrzőlistát a közösségi médián érdemes terjeszteni, addig egy cikket blogodon publikálhatsz, majd megoszthatod azt emailben és közösségi profiljaidon is.

 

5. Alakíts ki egy fenntartható ütemtervet

Sokan lelkesen határozzák el, hogy minden nap írnak majd egy új cikket, vagy heti rendszerességgel új videót készítenek közönségük számára. Fontos azonban, hogy ne vállalj többet, mint amit a kapacitásod enged, hiszen sosem szabad, hogy a mennyiség a minőség ellensége legyen.

Ha már kiválasztottad a célközönséget, a formátumot és a csatornákat, akkor készíts egy rövidtávú (3-6 hónapos) tartalomnaptárt, annyi tartalomhoz, amennyit az erőforrásaid és költségkereted alapján realisztikusan el is tudsz majd készíteni.

 

6. Kövesd tartalmaid teljesítményét

Miután elkezded publikálni tartalmaidat, fontos lesz nyomon követned, hogy az elvártak szerint teljesítenek-e. A legtöbb platform kínál valamilyen elemzési felületet, amin megtekintheted tartalmaid eléréseit, nézettségét, és egyéb olyan mutatókat, amelyeket épp fontosnak tartasz stratégiádban.

Mindez segít majd megállapítani, hogy mely tartalmakat kedvelik jobban közönséged tagjai, és melyekre tartanak kisebb igényt.

 

A tartalommarketing és a SEO kapcsolata

A tartalommarketing lehetővé teszi, hogy egészen új érdeklődőket és lehetséges ügyfeleket szerezz céged számára. Ehhez azonban profi SEO-ra, vagyis keresőoptimalizálásra lesz szükséged, ami láthatóbbá, fellelhetőbbé teszi tartalmaidat a Google és más keresőmotorok találatai között.

A keresőoptimalizálás egy egészen más témakör, de íme néhány fontos bevált taktika, amit minden esetben érdemes lesz alkalmaznod:

 

Válassz megfelelő kulcsszavakat

A kulcsszavak fontos szerepet játszanak a keresőoptimalizálásban. Ezek azok a szavak és kifejezések, amelyeket az emberek begépelnek a keresőmotorokba, amikor találni szeretnének valamit (egy terméket, szolgáltatást, márkát stb.) az interneten.

Ha azokat a kulcsszavakat helyezed el tartalmaidban, amelyekre ideális ügyfeleid is rákeresnek, akkor több organikus forgalomra tehetsz szert.

A kulcsszavak kiválasztásakor azt is figyelembe kell venned, hogy ezek a kifejezések a tartalomhoz is logikusan kapcsolódjanak, és természetesen bele tudd illeszteni őket a szövegbe.

Tartsd be az ígéretedet

A SEO sikerei részben attól is függenek, hogy tartalmaid sikeresen teljesítik-e céljukat. A korszerű keresőmotorok elemzik a szöveget, ellenőrzik annak relevanciáját, és eldöntik, hogy a tartalom betartja-e azt, amit a címében ígért az olvasóknak.

Mivel a keresőmotorok ilyen fontosnak tartják a szöveges tartalmakat, sokat segíthet, ha megfelelően használod bennük a fent emlegetett kulcsszókat. Íme néhány tipp ehhez:
•    Csak 1-2 kulcsszóra összpontosíts: Kerüld a kulcsszóhalmozást és csak néhány fontosabb kulcsszó köré építsd fel tartalmaidat.
•    Használd kulcsszódat a címben: A cím egyértelműen fejezze ki, hogy mit kínál maga a tartalom.
•    Szórd el kulcsszóidat a tartalomban: A kulcsszavak mindig természetesen, indokoltan szerepeljenek szöveges tartalmadban. Ezen kívül ne egy helyre tömörüljenek, hanem használd őket elszórtan a tartalomban.
•    Maradj a témánál: Az igazán jó minőségű tartalmak végig arról beszélnek, amit a címük megígér, és nem térnek el a tárgytól.