off-site seo
Az off-site SEO definíciója
Az off-site SEO (vagy off-page SEO) azokat a keresőoptimalizálási technikákat foglalja magába, amelyeket a webhelyeden kívül kell elvégezned, hogy több visszahivatkozást, megosztást és említést szerezz webhelyed számára az interneten.
Az off-site SEO fő célja minél magasabb rangsorolást elérni a keresőmotorok (pl. a Google) találati oldalain.
Off-site SEO és on-site SEO – mi a különbség?
Leegyszerűsítve, az on-site SEO a webhelyen végzett keresőoptimalizálási technikákat jelenti, míg az off-site SEO a webhelyen kívüli keresőoptimalizálásra utal.
• Az off-site SEO célja hivatkozásokat, értékeléseket és említéseket szerezni az internetről, például a közösségi médián, vagy influencer marketingen keresztül. Az off-site SEO-ba csupán kevés beleszólásod van, mert sok külső tényező is befolyásolja.
• Az on-site SEO webhelyed közvetlen optimalizálása, például kulcsszóhasználattal vagy belső hivatkozások elhelyezésével. Az on-site SEO összes aspektusát kontrollálhatod.
A legfőbb különbsége az on-site és az off-site SEO között az, hogy míg az on-site SEO azt befolyásolja, hogy a Google mennyire tartja relevánsnak oldalaidat, addig az off-site SEO oldalaid hitelességét és megbízhatóságát befolyásolja.
Az on-site és az off-site SEO tehát két különböző kategória, mégis mindkettő nélkülözhetetlen ahhoz, hogy webhelyed tartalmai sikereket érhessenek el a keresőmotorok találatai oldalain.
Miért olyan fontos az off-site SEO?
Az off-site SEO minden online marketing stratégia alapvető része, hiszen segít megmutatni a keresőmotorodnak, hogy webhelyed tartalmai mások számára is fontosak az interneten. Leegyszerűsítve, minden egyes más webhelytől kapott link (azaz „visszahivatkozás”) azt jelzi, hogy az adott webhely szerint tartalmaid értékes, megbízható források.
De mi történik akkor, amikor két webhely hasonló tartalmakat kínál oldalain?
Amikor két webhely („A” és „B”) egy-egy oldala nagyjából megegyezik egymással on-site SEO tekintetében, akkor a keresőmotorok az off-site tényezők (pl. külső linkek) alapján dönthetik el, hogy melyiket jelenítsék meg magasabb pozícióban a keresőtalálatok között.
Ha „A” webhelyre több más, tekintélyes webhelyről is visszahivatkozások mutatnak, míg „B” webhelynek alig vannak ilyen linkjei, és nem emlegetik máshol az interneten, akkor „A” webhely kerül majd magasabb találati pozícióba, mert a linkeknek köszönhetően „A” webhely sokkal hitelesebb a keresőmotorok szemében.
Az off-site SEO első sorban a visszahivatkozásokra épül – azokra a linkekre, amelyek más webhelyekről mutatnak a saját webhelyedre. Ezek a linkek afféle bizalmi szavazatok a keresőmotorok számára – minél több hiteles webhely „szavaz” rád linkjeivel, annál hitelesebb lesz saját webhelyed is a keresőmotorok szemében.
Nem elég tehát jól optimalizálnod tartalmaidat (on-site SEO), hiszen a külső tényezők (off-site SEO) is döntő értékűek a rangsorolásban.
Az off-site SEO-hoz használt hivatkozások
A külső linkek tehát az off-site keresőoptimalizálás fontos részei. Mielőtt azonban hozzálátnál a linképítéshez (azaz az értékes visszahivatkozások aktív megszerzéséhez), érdemes lesz megismerkedned a különböző linktípusokkal, illetve azokkal a tényezőkkel, amelyek ezek értékét befolyásolják webhelyed számára.
Három fő linktípust különböztetünk meg, ha az off-site SEO-ról beszélünk:
Természetes hivatkozások
A természetes hivatkozások azok a linkek, amelyeket webhelyed természetes úton szerez meg. Ilyenkor te keresel fel másokat, hogy linkeljenek a tartalmaidra – meglehet, hogy egy másik tartalomszerző értékes forrásnak véli valamelyik cikkedet, és ezért linkel rá saját blogján.
Épített hivatkozások
A linképítés célja kapcsolatot teremteni egy másik webhellyel, és elérni, hogy hivatkozzon rád. Felveheted a kapcsolatot más webmesterekkel, bloggerekkel, újságírókkal és minden olyan személlyel, akinek a közönségét saját tartalmaid is érdekelhetik. Az épített hivatkozások is az off-site SEO fontos részei.
Egyénileg elhelyezett hivatkozások
Az egyénileg elhelyezett hivatkozások azok a linkek, amiket te magad helyezel el linkgyűjtő webhelyeken, fórumokon vagy sajtóközleményekben. Ezeket a linkeket mindenféle kapcsolatfelvétel nélkül szokás elhelyezni, általában figyelmen kívül hagyva, hogy a link értékes-e abban a környezetben, ahová kerül.
Éppen ezért az ilyen erőltetetten elhelyezett linkeket érdemes inkább kerülni, és helyette ajánlott inkább a természetes, illetve épített linkekre koncentrálni az eredményes off-site SEO érdekében.
Az off-site SEO-hoz használt linkek értékét befolyásoló tényezők
Nem minden visszahivatkozás értéke azonos. Egy tekintélyes, elismert webhely egyetlen linkje sokkal többet ér, mintha egy ismeretlen, kevésbé hiteles webhelyről szereznél magadnak egy tucat visszahivatkozást.
Éppen ezért, ha linképítésbe fogsz, akkor fontos, hogy hiteles, elismert, megbízható webhelyektől próbálj visszahivatkozásokat szerezni saját webhelyed számára.
A visszahivatkozások értékét általánosságban az alábbi tényezők befolyásolják:
• A link horgonyszövege
• A link kora
• A hivatkozó oldalon szereplő linkek száma
• A hivatkozó és a hivatkozott oldal témája közötti kapcsolat
• A hivatkozó webhely megbízhatósága
• A hivatkozó webhely és oldal tekintélye
Egy off-site SEO kampány legfontosabb elemei
Rendben, tehát az off-site keresőoptimalizálás tehát fontos, és azt is megtárgyaltuk, hogy a jó minőségű linkek nélkülözhetetlenek a sikeres keresőoptimalizáláshoz.
Szóval milyen módszerekkel erősítheted meg saját webhelyed off-site SEO-ját annak érdekében, hogy tartalmaid magasabb pozíciókban jelenhessenek meg a keresőmotorok találatai között? Lássuk a legfontosabb tudnivalókat…
1. Linképítés
A linképítés (vagy linkmarketing) a legnépszerűbb off-site SEO technika, aminek célja, hogy minél több értékes (természetes és épített) hivatkozást szerezz webhelyed számára.
Amikor tekintélyes webhelyek linkelnek sajátodra, akkor ennek jelentős előnye is van. Ezek a linkek:
• Forgalmat vonzanak webhelyedre
• Segítenek magasabb rangsorolást elérni a keresőtalálatok között
Mindez annak köszönhető, hogy az emberek első sorban linkeken keresztül navigálnak az interneten. Mi több, a Google és más keresőmotorok többek között a linkek alapján próbálják megállapítani, hogy mennyire megbízhatók egy webhely tartalmai, mint ahogyan azt fentebb is olvashattad.
Szóval hogyan érheted el, hogy más, tekintélyes webhelyek is hivatkozzanak rád? Az alábbi módszerek pontosan ebben segítenek majd:
• Készíts jó minőségű tartalmakat: Az igényes blogbejegyzések, infografikák, vagy éppen videók hasznos források lehetnek más szerzők számára, akik gyakran hivatkoznak is ezekre a tartalmakra.
• Építs kapcsolatokat: Keress fel újságírókat, blogszerzőket, és kínáld fel tartalmaidat számukra forrásként vagy publikálható tartalomként.
• Használd a közösségi médiát: Szintén több visszahivatkozási lehetőséget biztosít, ha tartalmaidat a közösségi médián is megosztod követőiddel. Ne felejts el hashtageket is használni ezekben a bejegyzésekben, felfedezhetőbbé tedd megosztásaidat. Ha valaki a közösségi médián talál rá igényes tartalmaidra, akkor ugyan úgy előfordulhat, hogy forrásként hivatkozik majd ezekre saját tartalmaiban.
A linképítés során ne csak arra gondolj, hogy hogyan szerezz új linkeket, hanem tartsd szem előtt azt is, hogy miért építed őket. A linképítés célja, hogy egy nagyobb jelenlétet alakíts ki márkádnak az interneten, és minél több érdeklődőt érhess el tartalmaiddal.
De mi köze van ennek az off-site SEO-hoz?
A helyzet az, hogy hiába van jó off-site SEO stratégiád, ha nincs mögötte értékes tartalom. A tartalom az, ami ráveszi az embereket, hogy a webhelyeden maradjanak, miután megérkeztek oda, és ez a tartalom felel a konverziók ösztönzéséért is.
Röviden: a forgalom nem sokat ér, ha látogatóid rövid időn belül távoznak is webhelyedről.
Hasonlóképpen, ha nincsenek jó tartalmaid, akkor más webhelyek sem szívesen hivatkoznak majd rád.
2. Blogolás
A blogírás egy nagyszerű ötlet, ha szeretnél értékes, linkelésre érdemes tartalmakat készíteni márkád számára. Egy saját blogra bármikor bármekkora mennyiségű tartalmat feltölthetsz, habár mindenképpen ajánlott valamilyen menetrendet követni tartalomstratégiádban.
Fontos, hogy ezeket a blogtartalmakat könnyedén megoszthatóvá tedd, hogy a felhasználók egyetlen kattintással továbbíthassák őket ismerősiek számára, vagy megoszthassák őket közösségi profiljaikon.
Ha rendszeresen publikálsz igényes, szakszerű tartalmakat, akkor az emberek idővel egy megbízható szakmai forrásként tekintenek majd rád – ez pedig további értékes linkeket jelent webhelyed számára.
3. Közösségi média marketing
Habár a közösségi médián megosztott linkek nem befolyásolják rangsorolásodat, a közösségi média marketing segít, hogy minél többen találjanak rá márkádra.
A stabil közösségi jelenléttel rendelkező márkák általában megközelíthetőbbeknek tűnnek, ami egyre fontosabb szempont a modern fogyasztók számára. Ha ez a megközelíthetőség hiányzik stratégiádból, akkor márkád sokkal nehezebben nyeri majd el az érdeklődők megelőlegezett bizalmát.
Fess tehát egy barátságos, közvetlen képet márkádról. Erre mind az előbb említett blog, mind pedig a közösségi média is alkalmas. Ez a kettő persze nem zárja ki egymást – sőt, együtt működnek a leghatékonyabban.
Ne felejts el kommunikálni követőiddel. Válaszolj a hozzászólásaikra és ösztönözd őket beszélgetésre a bejegyzéseid alatt.