A meta tagek szerepe a keresőoptimalizálásban

meta tag

A meta tag definíciója

A meta tag, vagyis meta címke egy olyan szövegrészlet egy weboldalon, amely az adott weboldal tartalmáról kínál információkat a keresőmotorok számára. A meta tagek tartalma nem közvetlenül az oldalon jelenik meg, hanem annak forráskódjában található. A „meta” megnevezés a „metaadatokra” utal, amelyek lényegében adatokat (ez esetben a weboldal adatait) leíró adatok.

A meta tagek leginkább abban különböznek a hagyományos címkéktől (amikkel például a blogbejegyzéseket szokás megjelölni), hogy kizárólag a weboldal HTML kódjában helyezkednek el (általában a „head” szakaszban), ezért csak a keresőmotorok látják őket (illetve azok a felhasználók, akik belenéznek az oldal forráskódjába).

 

A meta tagek és a SEO kapcsolata

A meta tageknek a keresőoptimalizálásban is szerepe van, azonban nem mindegyik segít a SEO-ban, és nem is minden esetben veszik figyelembe őket a keresőmotorok.

A meta tagek lényegében információkat biztosítanak a keresőmotorok számára egy adott oldal tartalmáról. A keresőmotoroknak többek között ezek az információk segítenek eldönteni, hogy egyes tartalmakat mely keresésekre jelenítsenek meg a találatok között.

 

Ha szeretnéd megvizsgálni egy oldal meta tagjeit, akkor kattints bárhová az oldalon jobb egérgombbal, majd válaszd a „Oldal forrásának megtekintése” vagy „Oldal forrása” opciót (minden böngészőben más, de ugyan azt mutatják végül).

Ez után egy új lap nyílik majd meg az adott oldal HTML kódjával. A meta tagek általában a „head” szakaszban találhatók, az oldal tetején.

 

Mit jelölnek a meta tagek?

Habár többféle meta tag is létezik, általánosságban négyet érdemes ismerni. Ezek közül néhány nem olyan hasznos, mint évekkel ezelőtt voltak, míg másokat rendszeresen ajánlott használni, mert segíthetnek több forgalmat szerezni.

A négy legfontosabb meta tag:

  • Meta keywords: A „meta kulcsszavak” tulajdonság olyan kulcsszavakat tartalmaz, amelyek az adott oldal tartalmához kapcsolódnak.
  • Meta title: Ez az oldal tartalmának címe, ami a keresőmotorok találati oldalain kék, kattintható hivatkozásként jelenik meg a találatokban.
  • Meta description: Egy rövid szöveges leírás az oldal tartalmáról. Általában ez jelenik meg a találatokban, kivéve, ha a keresőmotor úgy véli, hogy egy relevánsabb szöveggel lenne érdemes helyettesíteni a felhasználó számára.
  • Meta robots: A weboldalra érkező keresőrobotok számára tartalmaz utasításokat.

 

Meta keywords

A meta keywords, vagyis „meta kulcsszavak” attribútum mára már elavultnak számít. Hosszú évekkel ezelőtt segíthettek ugyan a rangsorolásban, azonban a Google (a világ legnagyobb keresőmotorja) már figyelmen kívül hagyja őket.

Miután az online marketingesek rájöttek, hogy hogyan lehet manipulálni a Google rangsorolását a meta keywords segítségével, a keresőóriás úgy döntött, hogy elveszi ezt a lehetőséget a webhelyektől. Ez egy komoly lépés volt az úgynevezett „kulcsszóhalmozás” ellen. A Google tehát már nem veszi figyelembe a meta kulcsszavakat.

 

Meta title

A meta title, vagyis a meta cím címke azonban a mai napig nagyon fontos szerepet játszik a keresőoptimalizálásban. Amikor egy felhasználó rákeres valamire a Google-on, akkor a találatok között a meta title jelenik meg kattintható, kék színű hivatkozásként.

A meta title a legfontosabb meta tag, hiszen nem csak a keresőmotoroknak kínál információkat az oldal tartalmáról, hanem a felhasználóknak is. Az embereket általában cím ösztönzi arra, hogy rákattintsanak egy-egy találatara.

 

Meta description

A meta description, azaz meta leírás szintén egy hasznos meta tag, hiszen extra információkat kínál egy oldal tartalmáról a keresőmotoroknak és (bizonyos esetekben) a felhasználóknak. Ez az a rövid szövegrészlet, ami a keresőtalálatokban is megjelenik a meta title alatt.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a felhasználók nem mindig azt a szöveget látják a találatokban, amit az oldal meta leírása tartalmaz. Ha a Google úgy véli, hogy a találat egy szövegrészlete jobban kapcsolódik a felhasználó kereséséhez, mint maga a leírás, akkor inkább azt a szövegrészletet jeleníti meg a leírás helyett.

E mellett észben kell tartani azt is, hogy a Google nem veszi figyelembe a meta desciption tartalmát a rangsoroláshoz.

Miért olyan fontos mégis a meta leírás? Azért, mert sok felhasználót ösztönözhetsz vele arra, hogy a te találatodra kattintsanak rá a többi helyett, még akkor is, ha nem a legelső pozícióban jelensz meg (és a Google nem cseréli le a leírást valami másra).

 

Meta robots

A meta robots címkével megszabhatod a keresőmotorok feltérképező robotjainak (pl. a Googlebotnak), hogy mit csináljanak oldalaiddal:

  • index/noindex: felvehetik-e az oldalt az indexbe, vagy sem.
  • follow/nofollow: kövessék-e az oldalon elhelyezett hivatkozásokat (és megbízzanak-e bennük) vagy sem.

 

Kép forrása: Pexels / Lina Kivaka