Licit
A licit definíciója
Az online hirdetések világában a licit (ajánlattétel) az a legnagyobb összeg, amelyet egy hirdető hajlandó kifizetni, valahányszor egy felhasználó rákattint valamelyik hirdetésére.A liciteket azonban nem a hirdetésekre vagy a hirdetési felületekre szokás tenni, hanem a kulcsszavakra. Azt pedig, hogy hirdetéseik megjelennek-e, amikor a felhasználók rákeresnek ezekre a kulcsszavakra az aukció dönti el.
Milyen aukciókon vesznek részt az online hirdetők?
A Google Ads az internet egyik legnagyobb hirdetési platformja, amelyet több millió cégtulajdonos és marketinges használ különféle online reklámkampányok futtatására. A hirdetők egy automatizált aukció keretei között licitálhatnak azokra kulcsszavakra, amelyekre szeretnének megjelenni hirdetéseikkel.Ha a felhasználó olyan kulcsszót használ egy keresésében, amire több hirdető is licitált, akkor a Google automatikusan lefuttat egy aukciót. Az aukció során dől el, hogy mely hirdetések jelennek majd meg a keresőtalálatok között, és hogy melyik pozícióban. A hirdetéseknek is megvan tehát a saját rangsorolásuk, csak éppen más szempontok alapján zajlik, mint az organikus találatok rendezése.
Szintén az aukció során kalkulálja ki a Google, hogy a hirdetőknek pontosan mekkora összeget kell kifizetniük, ha egy felhasználó rá is kattint a hirdetésükre. Mindez egy másodperc töredéke alatt történik.
Ez tehát az online hirdetések aukciós rendszere, de ne szaladjunk ennyire előre.
Mint fentebb olvashattad, ahhoz, hogy egy hirdető bekerülhessen egy ilyen aukcióba, meg kell szabnia, hogy legfeljebb mekkora összeget lenne hajlandó kifizetni egy adott kulcsszóért – tehát hogy mekkora értékben licitál. Azonban csak azért, mert online marketinggel foglalkozol még nem vagy automatikusan jogosult arra, hogy meg is jelenhess hirdetéseiddel, valahányszor egy felhasználó az „online marketing” kifejezést írja be a keresőbe.
A licit csupán egy szempont, amelyet a Google figyelembe vesz a hirdetések rangsorolásakor. Szintén fontos tényező az úgynevezett minőségi mutató is, ami további szempontok befolyásolnak:
• Átkattintási arány (CTR): A magas CTR-t úgy értelmezi a Google, hogy hirdetésed releváns lehet. Ez tehát növeli a minőségi mutatót.
• A landing page (céloldal) minősége: A landing page az az oldal, amire egy felhasználó átkerül, miután rákattint egy hirdetésre. A landing Page minősége szintén hozzájárul a minőségi mutatóhoz.
Fontos az is, hogy a megcélzott kulcsszó megjelenjen a hirdetés szövegében és URL címében. A Google-nak ez is segít meggyőződni arról, hogy a hirdetés valóban releváns a kereső felhasználók számára.
A Google összeszorozza egymással a licit összegét és a minőségi mutató értékét, majd az így kapott eredmény alapján dönti el, hogy mely hirdetések jelennek majd meg a keresőtalálatok között, illetve milyen sorrendben szerepelnek majd ott. Ez a hirdetés „rangja”.
Az aukcióban jelentő szerepet játszik a CPC is, vagyis a kattintások költsége (cost-per-click). Ennek kiszámolásához el kell osztani az alattad rangsoroló hirdető hirdetési rangját (minőségi mutató x licit) a saját minőségi mutatóddal. Ehhez aztán hozzá kell adni egy centet, és megvan a kattintások ára.
Ez azt jelenti, hogy ha alacsonyabb összegeket szeretnél fizetni a kattintásokért (azaz csökkenteni szeretnéd a CPC-t), akkor javítanod kell am minőségi mutatódon.
A licit az a maximális összeg, amelyet hirdetőként hajlandó vagy kifizetni, valahányszor egy felhasználó rákattint valamelyik hirdetésedre. Erre azért van szükség, mert a legtöbb hirdetési platform (pl. a Google Ads) egy aukciós rendszer segítségével dönti el, hogy mely hirdetők reklámjai jelenhetnek meg a felhasználók kereséseire.
Ha több hirdető is ugyan arra a kulcsszóra licitál, akkor a legtöbb hirdetési platform egy aukció alapján dönti el, hogy mely hirdetések és milyen pozícióban jelenhetnek meg, valahányszor egy felhasználó rákeres az adott kulcsszóra. Ilyenkor azonban nem csak a licit értéke számít, hanem a hirdetés minőségi mutatója, illetve relevanciája is.