keresőszándék
Mi az a keresőszándék?
A keresőszándék arra utal, hogy a kereső felhasználó mit szeretne elérni egy adott kereséssel, vagyis, hogy mi a célja azzal.
A Google több algoritmusfrissítést is bevezetett az elmúlt évek során (ilyen volt a Hummingbird, a RankBrain és a BERT is), amelyeknek köszönhetően ma már sokkal hatékonyabban képes értelmezni a keresések mögött álló szándékot, és olyan találatokat megjeleníteni ezekre a keresésekre, amelyek a lehető legjobban megfelelnek az adott felhasználó céljainak. A találatok olyan speciális elemeket is tartalmazhatnak, mint például a Tudáspanel vagy a (még nem minden nyelven elérhető) Válaszdoboz.
Milyen keresőszándékokat különböztetünk meg?
A navigációs keresőszándék azokra a keresésekre utal, amelyek során a felhasználó egy adott weboldalt vagy webhelyet szeretne találni. Ilyen például, amikor a Google-ba üti be, hogy „wikipédia”, hogy eljusson a Wikipédiára. A navigációs szándékú keresések éppen ezért gyakran márkás keresések is egyben.
Az információs (vagy tájékozódó) szándékú keresések azok, amelyekkel a felhasználó egy kérdésre szeretne választ kapni. Gyakran kezdődnek kérdőszavakkal, úgymint „ki…”, „miért…”, „hol…”, és így tovább.
A tranzakciós keresőszándék arra utal, hogy a felhasználó egy adott lépést készül megtenni – tehát kész konverzálni. Ez nem csak vásárlást jelenthet, hanem feliratkozást egy hírlevélre, egy űrlap kitöltését, egy telefonhívást, és így tovább.
A kereskedelmi szándékú keresések sokban hasonlítanak a tranzakciós szándékú keresésekhez, és remek lehetőséget nyújtanak arra, hogy felkínáld a felhasználóknak termékeid ingyenes verzióit, csak azért, hogy megismerkedhessenek márkáddal.
Hogyan optimalizálj a keresőszándékra
A keresőszándék-optimalizálás érdekében olyan oldalakat kell készítened webhelyeden, amelyek (1) választ adnak célközönséged kérdéseire, vagy (2) lehetővé teszik számukra egy adott tranzakció (egy konverziós lépés) lebonyolítását.
Önmagában ez egy meglehetősen egyszerű koncepciónak hangzik, azonban a különböző szándékokra más és más módszerekkel optimalizálhatod tartalmaidat a leghatékonyabban.
Optimalizálás információs szándékra
Mint fentebb olvashattad, ezek azok a keresések, amik általában kérdőszavakkal kezdődnek (mi, ki, hol, miért, stb.). Az információs szándékra utalhatnak más kifejezések is, úgymint „… története”, vagy „… jelentése”, esetleg „… életkora”.
Ahhoz, hogy hatékonyan optimalizálhatsz az információs szándékra, egész kérdéseket kell használnod oldalad legfontosabb tartalmi elemeiben:
Az oldal címében
A HTML címsorokban (h1, h2, stb.)
A leírásokban
Fontos, hogy miután felteszel egy kérdést egy alcímben, az utána következő bekezdésben rögtön meg is válaszold azt, hogy a Google minél könnyebben párosíthassa egymással a kérdést és a választ. E kérdés segít majd rátalálni a Google-nak tartalmadra, ha a felhasználó hasonló kérdést fogalmaz meg a kereséséhez.
Például kerüljön a kérdés egy [h2] címsorba, majd ez után a következő [p] bekezdésben fejtsd ki a választ rá.
Optimalizálás tranzakciós szándékra
Ha tranzakciós szándékú keresésekre szeretnél optimalizálni, akkor egyértelművé kell tenned a felhasználóknak, hogy hogyan végezhetik el a konverziót, és hogy mit jelent ez számukra.
Egy tranzakciós szándékra optimalizált oldal jellemzői a következők:
Egyértelmű CTA: A felhívás, azaz a CTA egyértelmű, szembetűnő, figyelemfelkeltő kell, hogy legyen. El kell ütnie az oldal többi elemétől, hogy a felhasználók könnyedén és gyorsan észrevegyék, és egyértelműnek kell lennie, hogy mi fog történni, ha rákattintanak a CTA elemre.
Letisztult design: A látogatók egyetlen másodperc alatt véleményt alkotnak egy weboldalról, miután megérkeznek arra, és az első benyomás nagy részéért az oldal megjelenése felel. Fontos, hogy próbáld minél tömörebben megfogalmaznod üzenetedet a felhasználókhoz, és hagyd, hogy inkább a vizuális elemek szemléltessék, hogy milyen előnyei vannak kínálatodnak.
Konverzióra optimalizált szövegek: Amikor termékeid szöveges leírásait fogalmazod meg, és tranzakciós szándékra szeretnéd optimalizálni ezeket, akkor próbáld elnyerni látogatóid bizalmát, alakíts ki velük egy érzelmi kapcsolatot, és tedd egyszerűbbé számukra a döntést.
Törekedj továbbá arra, hogy konverziós folyamatod minél rövidebb legyen. Az űrlapokon csak azokat az információkat kérd be a látogatóktól, amikre tényleg szükséged van a konverzióhoz, és próbálj minél több elemet a landing oldalon elhelyezni (fiók létrehozása, fájlok letöltése, űrlap kitöltése, stb.)
A keresőszándék szerepe a marketingstratégiákban
A legtöbb cég főleg a tranzakciós keresőszándékra optimalizál majd, hiszen az ilyen jellegű keresések vezethetnek konverziókhoz, ami vásárlásokat is jelenthet. Azonban nem csak az ilyen keresésekkel éri meg foglalkozni.
A keresőszándék koncepciójának egyik nagy előnye, hogy minden keresés lehetőséget nyújt arra, hogy egy új, lehetséges ügyféllel ismertesd meg márkádat, függetlenül attól, hogy milyen termékekkel, vagy szolgáltatásokkal foglalkozol.
Íme néhány taktika, amik segítenek hasznosítani a keresőszándék koncepcióját céged SEO és más digitális marketing stratégiáiban:
Navigációs szándék: Ezek sok lehetőséget kínálnak, de fontos, hogy szelektálj közülük. Mindenképpen érdemes landing oldalakat létrehozni termékeid, szolgáltatásaid és kínálatod egyéb részei számára. Optimalizáld ezeket az oldalakat azzal, hogy elhelyezed a termékek és márkád nevét a címekben, a meta leírásokban és a HTML címsorokban.
Információs szándék: A Google legtöbb keresése mögött információs szándék áll, ezért nagyon fontos, hogy optimalizálj ezekre. Ezek a keresések mind új érdeklődőket segíthetnek szerezni, akiket később fizető ügyfelekké konvertálhatsz, de már arra is lehetőséget nyújtanak, hogy egy tekintélyes, hiteles forrásként tüntesd fel márkádat a közönség előtt, és megmutasd, hogy mit is kínálsz nekik.
Tranzakciós szándék: A tranzakciós szándékú keresések azok, amik bevételt jelenthetnek céged számára. Készíts olyan landing oldalakat hozzájuk, amelyeken a felhasználók közvetlenül elvégezhetik a konverziókat, legyen szó űrlapok kitöltéséről, vagy a termékek kosárba helyezéséről.
Kereskedelmi szándék: Amennyiben termékeidnek és/vagy szolgáltatásaidnak ingyenes verzióit is kínálod, akkor ezeket a kereséseket is érdemes megcéloznod egy-egy landing oldallal. Még ha nincsenek is olyan termékeid, amik konkrétan megfelelnének az igényeiknek, akkor is kínálhatsz némi értékes tartalmat számukra, például hasznos források összegyűjtésével. Ezek a tartalmak is segíthetnek felhívni a felhasználók figyelmét márkádra és kínálatodra, és akár még új érdeklődőket is szerezhetsz velük.
A keresőszándék szerepe SEO-ban
A hatékony keresőoptimalizáláshoz figyelembe kell venned célközönséged keresőszándékait, hiszen csak így készíthetsz és optimalizálhatsz számukra megfelelő tartalmakat webhelyeden. Mindez jobb konverziós arányokat eredményez majd a tranzakciós landing oldalaidon, de az információs landing oldalakra is pozitív hatással lesz:
Alacsonyabb visszafordulási arány: Ha az emberek azt kapják, amit akarnak (hiszen a tartalom passzol a szándékukhoz), akkor jó eséllyel webhelyeden maradnak majd.
Több megtekintett oldal: Ha egy felhasználó elégedett landing oldalad tartalmával, akkor valószínű, hogy más oldalakat is megtekint majd webhelyeden, mielőtt távozna onnan.
Több megjelenés a Válaszdobozokban: Amint a Google a magyar nyelvben is bevezeti ezt a funkciót, tartalmaid a Google azonnali válaszai között is megjelenhetnek majd, az összes többi találat felett.
Több elért felhasználó: A keresőszándék-optimalizálás egyik legnagyobb előnye, hogy a Google többféle keresésről is képes megállapítani, hogy ugyan olyan szándék áll mögöttük. Ez azt jelenti, hogy ha egy adott szándékra optimalizálod tartalmadat, akkor az több felhasználónak jelenhet majd meg a találatok között.