keresőbarát url
A keresőbarát URL definíciója
A keresőbarát URL egy olyan URL cím, amelyet úgy optimalizáltak, hogy mind a kereső felhasználók, mind pedig a keresőmotorok igényeit kielégítse. A keresőbarát, vagy SEO barát URL-ek általában rövidek és egy fontos kulcsszót is tartalmaznak.
A keresőbarát URL-ek több szempontból is fontosak:
• Segítenek értelmezni a weboldalak tartalmát felhasználóknak és a keresőmotoroknak
• Segítenek felállítani a webhely oldalainak hierarchiáját
Ha egy URL-t megfelelően optimalizálnak, akkor több esélye lesz jobban rangsorolni a keresőtalálatok között, illetve magasabb átkattintási arányokat is érhet el.
Keresőbarát URL címek létrehozása
Habár az URL-ek formátuma a webhely jellegétől függ majd, van néhány alapvető elv, amelyet minden keresőbarát URL létrehozásakor érdemes alkalmazni:
• Fontos, hogy URL címeid fókuszáltak legyenek. Ne írj beléjük kötőszavakat (pl. „egy”, „az” stb.), mert az esetek többségében ezek a szavak csak hosszabb URL-eket eredményeznek, de nem teszik értékesebbekké azokat.
• Persze ügyelned kell rá, hogy URL-ed még a kötőszavak elhagyásával is olvasható és könnyedén értelmezhető maradjon, hogy az emberek tudják, mire számítsanak, miután rákattintanak a linke.
• A szavakat mindig kötőjellel válaszd el egymástól – ne szóközzel, ne alsó vonallal vagy más karakterekkel.
• Habár nincs megszabva, hogy egy URL milyen hosszú lehet, próbálj minél rövidebb URL címeket választani oldalaid számára. Ezeket nem csak elolvasni, hanem megjegyezni is egyszerűbb. Mi több, a túl hosszú URL címeket a Google lerövidíti a keresőtalálatok között, azaz nem jeleníti meg végig őket. Ha teheted, használj breadcrumb navigációt, ami sokkal átláthatóbbá teszi URL-eidet a találati oldalakon.
Példák a keresőbarát URL-ekre
Keresőbarát URL-ek céges webhelyek számára
Amennyiben egy statikus webhelyet üzemeltetsz, amely alapvető információkkal szolgál ügyfeleidnek cégedről és szolgáltatásaidról (és nincs rajta blog vagy webáruház), akkor minden oldalon a legrövidebb URL-t érdemes használni.
Ez megkönnyíti a felhasználók számára, hogy visszatérjenek a számukra fontos oldalakra, és átláthatóbbá is teszi URL-eidet. Például:
https://webhelyemcime.hu/rolunk/
Keresőbarát URL-ek webáruházak számára
Amennyiben webhelyed egy webáruházat is kínál a felhasználók számára, vagy első sorban webáruházként működik, akkor kétféleképpen oldhatod meg a keresőbarát URL-eket:
https://webhelyemcime.hu/kategoria-neve/termek-neve/
Egyes tartalomkezelő rendszerek mindkét URL-t automatikusan létrehozzák, amikor egy új termékoldalt hozol létre. Ha saját webáruházad is így működik, akkor ne felejtsd el beállítani a kanonikus címkét, hogy a keresőmotorok ne keverjék össze egymással a két címet.
De melyik URL szerkezetet érdemes használni? Egy webáruházban akár az URL-ek is segíthetnek többet elárulni termékeidről vásárlóid számára. Például, ha olyan kategóriájú termékeket is kínálsz, amelyek megkönnyítik a vásárlók életét, akkor ezt is feltüntetheted az URL-ben. Ez a fajta elnevezési sablon, illetve a breadcrumb navigáció és egy jó menü a webhelyen való navigációt és tájékozódást is megkönnyítik majd.
Íme egy másik példa:
https://webhelyemcime.hu/aruk/kapucnis-felsok/
A fenti példában a kategória feltüntetése arról árulkodik, hogy milyen egyéb termékeket is találhat egy vásárló az adott webhelyen. Természetesen neked kell eldöntened, hogy mennyivel teszik hasznosabbá, értékesebbé a kategóriák saját URL címeidet, és hogy érdemes-e egyáltalán használni őket webáruházadban.
Fontos azonban észben tartani, hogy a kategória feltüntetése segíthet a keresőoptimalizálásban.
Keresőbarát URL-ek blogok és hírportálok számára
Ha webhelyed egy blog vagy hírportál, akkor szintén többféleképpen építheted fel URL szerkezetedet. Íme a legjobb módszerek ehhez:
Amennyiben webhelyed egyetlen nagyobb témakörrel foglalkozik, akkor keresőbarát URL gyanánt akár a bejegyzések címét is használhatod. A Google képes lesz a többi tartalom hasonló témája alapján megítélni, hogy miről szól webhelyed, ezért nem muszáj ezt külön feltüntetni az URL-ben (tehát rövidebb lehet).
Amennyiben webhelyed hírekkel foglalkozik és több témát is lefed, akkor ajánlott feltüntetni a téma nevét (pl. kategóriaként) a cikkek URL-ében. Ez mind a Google-nak, mind pedig a látogatóknak segít majd megérteni, hogy miről szól az adott oldal, és hogy milyen témákkal foglalkozik a webhely – épp úgy, mint a fent említett termékkategóriák és -oldalak esetében.
Ha webhelyeden napi rendszerességgel jelennek meg friss, aktuális hírek, akkor ezt is feltüntetheted az URL-ekben. Ha valaki a legújabb híreket keresi valamelyik márka termékeivel kapcsolatban, akkor az URL-ben látni fogják, hogy aktuális-e az épp olvasott tartalom, vagy sem.
Fontos észben tartani, hogy az URL nem mindig látszódik a Google találatai között, és a keresőmotor időnként az eredeti publikálás dátumát jeleníti meg az utolsó frissítés dátuma helyett. A dátum tehát csak a felhasználók számára releváns, de neked kell eldöntened, hogy van-e egyáltalán értelme használni az URL-ben.