Indexelés definíciója a keresőoptimalizálásban: Hogyan működik az Indexelés a SEO-ban? Az indexelés menetes,: az indexelés befol

indexelés

Az indexelés definíciója

Az indexelés az információk összegyűjtésének és tárolásának egyik módja, amelynek célja egy dokumentumokból (pl. weboldalakból) vagy más adatokból álló index (adatgyűjtemény) létrehozása. Ezen információkat tetszőleges kritériumok szerint szokás rendszerezni – a weboldalakat például olyan kulcsszavak hozzárendelésével, amelyek a tartalmukra utalnak.

Ezek a dokumentumok és a hozzájuk rendelt kulcsszavak alkotják magát az indexet, amelyből az eltárolt információk gyorsabban kereshetők vissza és könnyedén szűrhetők is.Az indexelést alkalmazó a modern adatbáziskezelő rendszerek lehetővé teszik, hogy egy keresőkifejezés (kulcsszó) megadásával a felhasználók minden kapcsolódó információt azonnal lekérhessenek az adatbázisokból. Így működik a Google és az összes többi keresőmotor is. Amikor egy felhasználó „rákeres valamire” a Google-ban, akkor valójában a Google indexéből kéri le az adatokat, nem pedig az egész interneten végez keresést. A Google indexe az internetről összegyűjtött oldalakat tartalmazza.

 

Az indexelés menete az interneten

Az internet indexelése egy rendkívül hosszadalmas és összetett folyamat, amelyhez különböző tudományos területek (pl. számítástechnika, információtudomány stb.) módszereit szokás alkalmazni.

A legnagyobb keresőmotorok, úgymint a Google, a Yahoo és a Bing úgynevezett „feltérképező robotokkal” végzik az internet indexelését. Ezek az önműködő programok a weboldalakat és webhelyeket összekötő hivatkozásokon keresztül navigálnak az interneten, és folyamatosan hozzáadják az újonnan talált webes tartalmakat a keresőmotorjuk indexéhez. Ez az internet indexelése.

A talált tartalmakat a keresőmotor algoritmusai kiválogatják és különböző hierarchikus szintekbe rendezik. Többek között a hierarchia határozza meg, hogy a különböző tartalmak milyen sorrendben jelennek majd meg, amikor egy felhasználó egy releváns lekérdezést ad meg egy keresőmotornak (tehát „rákeres” valamire a Google-ban).

A Google és más keresőmotorok hosszú (vagy évtizedek) óta arra törekednek, hogy egyre hatékonyabbá tegyék az indexelésért felelős algoritmusaikat. A Google például eltérő időközönként frissíti az indexe legfontosabb funkcióit. A „Caffeine Index” bevezetésével a keresőóriásnál jelentősen megváltozott a tartalmak indexelésének menete. A frissítés biztosítja, hogy az új tartalmak minél gyorsabban belekerülhessenek az indexbe és megjelenhessenek a felhasználóknak.

 

Az indexelés befolyásolása

Ahhoz, hogy egy webhely tartalmai bekerülhessenek a Google vagy egy másik keresőmotor indexébe, elengedhetetlen, hogy a feltérképező robotok rátaláljanak arra. Egy új webhely létrehozása után például érdemes közvetlenül felhívni rá a keresőmotorok figyelmét – a Google esetében ezt a Search Console-on keresztül teheted meg.
Az indexelés másik fontos feltétele, hogy a webhelyhez hozzá is férjenek a keresőmotorok robotjai. Ezt többek között a weboldal forráskódjában elhelyezett meta tagekkel, vagyis meta címkékkel teheted meg. A keresőmotoroknak szóló meta tageket a weboldalak szakaszában szokás elhelyezni, és általában a robotoknak segítenek azonosítani, hogy miről szól az oldal tartalma.

 

Ha szeretnéd ellenőrizni, hogy webhelyed mekkora részét indexelte eddig a Google, akkor ehhez a Google Search Console nevű ingyenes eszközt kell használnod.
Érdemes továbbá webhelytérképet készíteni és feltölteni azt a keresőmotorok erre alkalmas felületén (pl. a Search Console-ban). Egy webhelytérkép feltöltésével értesítheted a keresőmotort azokról az oldalakról, amelyeket szeretnéd, hogy indexeljen. A webhelytérkép nem garantálja az indexelést, de értesíti a Google-t azokról az oldalaidról is, amiket egyébként csak később talált volna meg webhelyeden.

 

Az indexelés és a SEO

Egy webhely tartalmai csak akkor jelenhetnek meg egy keresőmotor (pl. a Google) találatai között, ha ezek a tartalmak korábban már bekerültek a keresőmotor indexébe.
Az eredményes keresőoptimalizálás érdekében tudnod kell, hogy hogyan indexeli a Google webhelyed tartalmait. Néhány évvel ezelőtt a webmestereknek sokat kellett várniuk arra, hogy a Google „észrevegye”, feltérképezze és indexelje új tartalmaik. A technológiai fejlődésnek köszönhetően ez a folyamat ma már lényegesen gyorsabban, szinte valós időben zajlik.

 

Ezt a folyamatot bizonyos mértékben te is befolyásolhatod webhelyeden. Ehhez különféle on-page és off-page SEO módszereket kell alkalmaznod, és jó minőségű tartalmakat kell elhelyezned webhelyeden.

 

Organikus index és fizetett index

A Google és más keresőmotorok általában két indextípust használnak: organikus indexet és fizetett indexet.
Az organikus indexből – nem meglepő módon – a keresések organikus találatait válogatják össze a keresőmotorok. Az organikus találatok sorrendjét egy külön algoritmus dönti el, ami számos különböző szempontot vesz figyelembe (pl. a tartalom minősége, relevanciája, tekintélye stb.)

 

A fizetett index a hirdetők által létrehozott hirdetéseket tartalmazza. Innen válogatja össze a keresőmotor azokat a releváns reklámokat, amiket egy kiemelt pozícióban (általában az organikus találatok felett) jelenít majd meg az adott kereséshez. Az ilyen fizetett találatok sorrendje más szempontoktól függ, mint az organikus találatoké (például, hogy ki mekkora összeget hajlandó kifizetni egy-egy kattintásért), de itt is fontos a minőség és a relevancia is.