Horgonyszöveg definíciója, Horgonyszöveg használata, Horgonyszöveg típusai, Horgonyszöveg optimalizálása

horgonyszöveg

A horgonyszöveg definíciója

A horgonyszöveg a hiperhivatkozások kattintható része. Ez a szöveg általában kék színű és aláhúzott, de sok webhelyen más stílust rendelnek hozzá, hogy jobban illeszkedjen az oldalak designjához.

A horgonyszöveg mind a felhasználóknak, mind pedig a keresőmotoroknak releváns információval szolgál arról a dokumentumról (pl. egy weboldalról), amire a link mutat.
A keresőmotorok a visszahivatkozások horgonyszövege alapján igyekeznek megállapítani, hogy mások hogyan tekintenek a hivatkozott oldalra, és ez által, hogy miről szólhat az oldal tartalma. Habár azt nem mindig befolyásolhatod, hogy mások milyen horgonyszöveggel hivatkoznak saját tartalmaidra, arra mindig érdemes odafigyelni, hogy webhelyed belső linkjeihez értelmes, releváns, hasznos horgonyszövegeket válassz.

Ha több tekintélyes webhely is úgy véli, hogy egy oldalad kapcsolódik egy bizonyos kifejezéshez, és ezt a kifejezést használják horgonyszövegként hivatkozásaikban, akkor ez a tartalom akkor is jól rangsorolhat erre a kifejezésre, ha az nem is szerepel a szövegében.

 

A horgonyszövegek típusai

Pontos egyezésű horgonyszövegek

Egy horgonyszöveg akkor „pontos egyezésű”, ha pontosan azt a kulcsszót tartalmazza, amit a linkelt oldal is megcéloz. Ilyen például az, amikor a „közösségi média marketing” kifejezés a horgonyszöveg, és hivatkozott oldal a közösségi média marketinggel foglalkozik.

 

Részleges egyezésű horgonyszövegek

Ezek a horgonyszövegek csak részben tartalmazzák a mögöttük álló oldal kulcsszavát. Ha egy oldal a „keresőoptimalizálás” szót célozza meg, akkor egy részleges egyezésű horgonyszöveg lehet például a „keresőoptimalizálási stratégiák”.

 

Márkás horgonyszövegek

A márkás horgonyszövegek a hivatkozott márka nevét tartalmazzák, például Marketing Professzorok.

 

Csupasz link

Azokat a hivatkozásokat nevezzük „csupasz” linkeknek, amelyekhez nem írtak külön horgonyszöveget, hanem saját maguk horgonyszövegei. Ilyen például a https://marketingprofesszorok.hu. 

 

Közönséges horgonyszövegek

Közönséges, általános kifejezések, mint például „Kattints ide” vagy „Tovább”.

 

Képek

Amikor egy kép tartalmaz kattintható hivatkozást, akkor a keresőmotorok a kép „alt” szövegét használják fel horgonyszövegként.

 

Milyen egy jól optimalizált horgonyszöveg?

Keresőoptimalizálás szempontjából az ideális horgonyszöveg rövid, kapcsolódik a linkelt oldal tartalmához, nincs tele kulcsszavakkal és nem valami közönséges kifejezést tartalmaz.
Mivel a más webhelyeken elhelyezett horgonyszövegeket nem igazán befolyásolhatod, ezeket a szempontokat a saját belső hivatkozásaid létrehozásakor érdemes szem előtt tartani.

 

Rövid, tömör

Habár a horgonyszövegek hossza nem korlátozott, érdemes olyan rövidre fogni őket, amennyire csak lehetséges. A horgonyszövegek megfogalmazásakor két fontos kérdést kell megválaszolnod:
•    Hogyan írhatom le a hivatkozott oldal tartalmát a legrövidebb, legpontosabb módon?
•    Milyen szó vagy kifejezés ösztönözné kattintásra az embereket?

 

Kapcsolódik a hivatkozott tartalomhoz

A keresőmotorok többféle mutató alapján rangsorolják a különböző tartalmakat. Az egyik ilyen mutató a hivatkozások relevanciája, vagyis, hogy mennyire kapcsolódik „A” oldal tartalma a „B” oldalhoz, ha egyik a másikra linkel. Egy kiemelkedően releváns link mindkét oldal esélyét növeli arra, hogy megjelenjenek a témájukhoz kapcsolódó keresésekre.
A hivatkozások relevanciája egy természetes jelenség, ami akkor alakul ki, amikor az emberek mások tartalmaira linkelnek az interneten. Ezt a relevanciát két fő tényező határozza meg:
•    A hivatkozó (forrás) oldal témája
•    A hivatkozó oldalon elhelyezett link horgonyszövege

 

Azok a hivatkozások, amelyek a hivatkozó oldal tartalmához kapcsolódó témájú tartalmakra mutatnak általában erősebb relevanciajeleket küldenek a keresőmotoroknak, mint az eltérő témájú tartalmakra mutató linkek. Egy gyepekhez készült tápoldatot ismertető oldal például sokkal határozottabb relevanciajeleket küld, ha egy kertészet webhelyére linkel, nem pedig egy sportáruház webhelyére.

 

A keresőmotorok továbbá arra is odafigyelnek, hogy az eredeti oldalra milyen horgonyszöveg-variációkkal hivatkoznak, és ezekből is megpróbálják leszűrni, hogy miről szólhat az adott tartalom, illetve, hogy milyen keresésekre lenne érdemes találatként megjeleníteni.
Ez, illetve a természetes nyelvfeldolgozás és más tényezők, úgymint a link forrása és az információs hierarchia alkotják a hivatkozások relevanciájára utaló jelek nagy részét.

 

Nincs tele kulcsszavakkal

A Penguin frissítés óta a Google sokkal szigorúbban vizsgálja a horgonyszövegben elhelyezett kulcsszavakat. Ha egy webhely visszahivatkozásainak nagy része pontosan ugyan azt a horgonyszöveget használja, akkor ez gyanút kelthet a Google-nál, hogy ezeket a linkeket nem természetes módon helyezte az adott domain.

Természetesen még mindig fontos, hogy a témához kapcsolódó kulcsszavak is szerepeljenek a horgonyszövegekben, de érdemes ezeket inkább természetesen belefogalmazni a szövegkörnyezetbe, mintsem úgy megírni a mondatokat, hogy mindig mindenhol ugyan az a horgonyszöveg szerepelhessen.

A belső hivatkozásokban szintén nem ajánlott túl sűrűn használni a különböző kulcsszavakat. A belső hivatkozások elhelyezése nagyon is fontos SEO feladat, de ügyelned kell rá, hogy az egyes oldalakra mutató hivatkozások ne használják minden esetben ugyan azt a kulcsszót, hiszen a Google ezt is spamnek tekintheti, akárcsak a túlságosan hasonló visszahivatkozásokat.