Az idei év leghatékonyabb marketing trendjei 2. rész
A marketing világa folyamatosan változik. Újabb és újabb trendek jelentkeznek amelyekre érdemes ügyelned, ha szeretnél sikereket elérni az online térben. De hogy mik ezek pontosan? Mutatjuk! Cikk sorozatunk első részét IDE kattintva olvashatod el, melyben már néhány fontos marketing trendet sorra vettünk az évre. Lássuk a folytatást!5. Folytonos digitális átalakulás
A digitális átalakulás arra a folyamatra utal, amely során egy cég a digitális fogyasztói trendekhez igazítja termékeit, szolgáltatásait, üzleti modelljét és belső szerkezeteit. A marketingben ez a folyamat már hosszú évekkel ezelőtt elkezdődött, amikor a marketingesek a hagyományos csatornák mellett (vagy helyett) elkezdtek különféle digitális, online kommunikációs eszközöket is alkalmazni. Egyesek a nyomtatott magazinokról tértek át a blogokra, mások a közösségi médiával egészítették ki marketingmixüket, és így tovább.A folytonos digitális átalakulás alatt azt értjük, hogy a márkák a legújabb technológiákkal igyekszik törekednek marketingjük optimalizálására, illetve a felhasználói élmény javítására.
Miért olyan hatékony?
A marketing folytonos digitális átalakulása több adatalapú kampányt és optimalizálást jelent, ami jobb konverziókhoz, alacsonyabb költségekhez és kedvezőbb megtérülésekhez vezet. A BigCommerce kutatása szerint a cégek 86%-a állítja, hogy az ügyfélszerzés költségei feljebb emelkedtek az elmúlt évek során. Ezen költségek csökkentése érdekében a márkáknak muszáj minden eddiginél jobb felhasználói élményt nyújtaniuk.Hogyan alkalmazd marketingedben
Egyáltalán nincs szükséged a cégóriások marketing költségvetésére, ha szeretnéd a leghatékonyabb korszerű taktikákat alkalmazni marketingedben. A Google Analytics például ingyenes és folyamatosan fejlődik, az A/B tesztelés továbbra is egy hatékony eljárás az optimalizálásra, és az ügyféladat-platformok (CDP-k) is rengeteget segíthetnek abban, hogy lépést tarts a legújabb trendekkel.6. Új közösségi médiás trendek
A videós tartalmak és a közösségi értékesítés mind felkapott közösségi médiás trendek 2022-ben, és ez a jövőben sem nagyon változik majd. A TikTok futótűzszerű elterjedésének köszönhetően a videó és az élő közvetítések az elmúlt évek során népszerűbbekké váltak, mint valaha. Az Instagram például 2020-ban mutatta be a Reels funkciót, amivel lényegében a TikTok sikereit igyekezte leutánozni.Szintén 2020-ban robbant nagyot a közösségi értékesítés trendje is, amikor a Facebook lehetővé tette a márkák számára, hogy közvetlenül a platformon keresztül értékesíthessék termékeiket a felhasználóknak.
Miért olyan hatékony?
Több kutatás is kimutatta, hogy az audiovizuális tartalmakat 40-szer valószínűbb, hogy megosztják az emberek, mint a más jellegű bejegyzéseket. A videó továbbá a leggyakrabban kattintott hirdetéstípus, és sokkal jobb aktivitást érhet el, mint a képes vagy szöveges reklámok. Mi több, 10-ből 8 fogyasztó szívesebben néz videókat, mint olvasgat tartalmakat, mielőtt megvásárolna valamit.Ezek a meggyőző statisztikák egyértelműen ábrázolják, hogy a felhasználók nagyon is preferálják a videós tartalmakat, amelyeknek a marketingben is hatalmas értékük lehet.
Ami a közösségi értékesítést illeti, a FinancesOnline adatai szerint a fogyasztók 87%-a véli úgy, hogy a közösségi média segít meghozni vásárlói döntéseiket. A fogyasztók többsége előszeretettel néz utána a termékekről szóló véleményeknek és tartalmaknak a közösségi platformokon, mielőtt átlépne egy cég webhelyére. A Facebookon, Instagramon és más hálózatokon biztosított vásárlási funkcióknak köszönhetően az embereknek el sem kell hagyniuk kedvenc platformjukat, hogy megrendelhessék a kiszemelt termékeket. Ez egy sokkal gyorsabb és akadálymentesebb ügyfélutat biztosít, ami gyakrabban végződik majd konverzióban.
Hogyan alkalmazd marketingedben
Hasznosítsd újra örökzöld tartalmaidat videók formájában, illetve használd a különböző platformok „történetek”, és élő videó funkcióját is. Ezekhez általában bőven elegendő egy modern okostelefon.Elemezd közönségi adataidat és derítsd ki, hogy az emberek mikor a legaktívabbak a platformon, illetve, hogy mely témák iránt érdeklődtek eddig a legjobban. Ezen tudás birtokában sokkal hatékonyabb videós stratégiát alakíthatsz ki magadnak.
Ne próbálj azonban jelen lenni az összes platformon egyszerre. Mindenekelőtt csak arra vagy azokra koncentrálj, amelyeket célközönséged a legtöbbet használ. E mellett ne felejtsd el beállítani az értékesítési opciókat sem azokon a platformokon, amelyek ilyen lehetőségeket kínálnak.
7. E-kereskedelem
Az e-kereskedelem már többször is felmerült cikkünkben a közösségi értékesítés, a személyre szabás a társalgásalapú marketing és egyéb 2022-es marketingtrendek kapcsán. Más fontos irányzatokra is érdemes azonban odafigyelni az év során.A virtuális valóság például az online vásárlás egyik gyakori hátrányát igyekszik kiküszöbölni: az emberek félnek olyasmit rendelni, amit nem láthatnak a saját szemükkel. Az interaktív 3D-s technológiák és a 360°-os képek lehetővé teszik a vásárlóknak, hogy egy élethű előnézetet tekinthessenek meg a vásárolni kívánt termékekről. Egyes kereskedők ezen kívül a vásárlók által készített videókat is elhelyeznek termékeik adatlapjain.
Szintén népszerű trend lett az utóbbi időben a helyi vásárlás, aminek célja a koronavírus során nehéz helyzetbe került kisvállalkozások kisegítése. Habár a vírushelyzet szerencsére már enyhült, sokan még mindig előszeretettel választják inkább a helyi opciókat a nagyobb online kereskedők helyett, hogy ezzel is támogassák közösségüket.
Miért olyan hatékony?
Az e-kereskedelem 2020-ban ugrott hatalmasat, amikor a koronavírus számos hagyományos üzletet bezárásra kényszerített. Annak ellenére azonban, hogy a járványhelyzet enyhült az előző évekhez képest, az online vásárlás kényelmének köszönhetően a vásárlói viselkedés végérvényesen megváltozott.A virtuális valóság és a vizuális keresés egyre fokozzák a konverziók számát, ami egyszerűen azzal magyarázható, hogy az emberek jobban reagálnak a vizuális tartalmakra, mint a szövegesekre. A Google szerint a vizuális tartalmak 94%-kal több kattintást érnek el, mint az egyéb jellegű alternatívák.
Mi több, a fogyasztók 65%-a szívesebben vásárol olyan márkáktól, amelyek támogatják a fenntarthatóságot. A helyi cégek általában sokkal könnyebben érik el ezt, hiszen kisebb szénlábnyomuk és energiafogyasztásuk van, mint a nagyobb viszonteladóknak.
Hogyan alkalmazd marketingedben
A márkák több egyszerű változtatással is javíthatják online konverziós arányaikat. Például hagyományos JPEG és PNG képek helyett érdemes kipróbálni a WebP formátumot, amelyek gyorsabban betöltődnek és jobb képminőséget is biztosítanak.Mindemellett meg lehet kérni az ügyfeleket, hogy küldjenek be képeket és videókat arról, ahogy épp a termékeket használják, amivel egyszerre szerezhetsz vizuális tartalmakat, illetve kínálhatsz társadalmi bizonyítékot is az érdeklődőknek.
Ami pedig a fenntarthatóságot illeti, használj újrahasznosítható (pl. papír) csomagolásokat, támogass „zöld” szervezeteket, és így tovább.
8. Program szerinti reklámozás
A program szerinti, vagy programatikus reklámozás a digitális hirdetési felületek automatikus megvásárlását jelenti. A marketingcsapatoknak korábban ajánlatokat kellett összeállítaniuk, majd meg kellett vitatniuk azt a partnerrel, végül pedig véglegesíteniük kellett a szerződéseket.A programatikus reklámozásnak köszönhetően ma már mindez automatikusan, a másodpercek töredéke alatt zajlik. Ez nem csak plusz szabadidőt biztosít a marketingesek számára (amit egyéb feladatokra használhatnak fel), hanem hatékonyabbá is teszi az online hirdetések kezelését.
Miért olyan hatékony?
A programatikus reklámozásban nem csak az adatok elemzése történik valós időben, hanem a közönség megcélzása is. A Google például program szerinti reklámozással népszerűsítette keresőalkalmazását – ez a kampány 30%-kal több embert ért el, mégis 30%-kal olcsóbb CPM volt jellemző rá. A programatikus reklámozás rugalmasabb, automatikus hirdetésvásárlást tesz lehetővé a márkák számára, ami több szabadidőt és jobb eredményeket is kínál.A reklámozás ezen automatizált módja többféle hálózaton és hirdetési platformon is elérhető, tehát manapság már bárki és bárhol kiélvezheti a technológia előnyeit.
Hogyan alkalmazd marketingedben
A program szerinti reklámozáshoz először is egy igényoldali platformot kell alkalmaznod, amivel megszabhatod költségkeretedet. Ez után meg kell határoznod kampányod céljait, fő teljesítménymutatóit, formátumát és ki kell jelölnöd célközönségedet is. Ha mindez megvan, és a kampány is elindult, a valós idejű adatok alapján eldöntheted, hogy mely elemek igényelnek változtatást a jobb eredmények érdekében.9. Az automatizálás átvétele
A marketingben az automatizálás – nem meglepő módon – a különféle feladatok és eljárások automatizálását jelenti. Az elmúlt évek során a vírushelyzet hatására egyre több munkahely kezdett el modernebb technológiákat alkalmazni, aminek köszönhetően az automatizálás is népszerű valamennyi üzleti folyamatban, nem csak a marketingben.Habár összetettnek hangzik, a marketing automatizálása valójában egy meglehetősen egyszerű koncepció. A konverziós tölcsér szintjeihez készített automatikus emailsorozatok és az időzített közösségi bejegyzések mind remek példák rá, és a legtöbben már évek óta használják ezeket.
Miért olyan hatékony?
A marketing automatizálása lehetővé teszi a márkák számára, hogy nagyobb forgalmat érhessenek el erőfeszítéseik méretezésével. A Marketing-Interactive szerint a cégtulajdonosok 30%-a állítja, hogy az automatizálás legnagyobb előnye a megspórolt idő. Marketingcsapataiknak nem kell a monoton, ismétlődő feladatokkal foglalkozniuk, és sokkal több idejük marad a tartalomkészítésre, illetve az optimalizálásra.Az automatizálás segítségével a marketingesek egyetlen platformról kezelhetik többcsatornás stratégiájukat, tehát nem kell az összes platformra külön-külön figyelmet fordítaniuk. Ez egy sokkal produktívabb munkavégzést tesz lehetővé, ami persze jobb megtérülési arányokat és több konverziót eredményez.
Az automatizált rendszerek sokkal gyorsabban és precízebben képesek összegyűjteni és elemezni az ügyféladatokat, mint bármilyen humán munkatárs. A cégek így hamar kaphatnak átfogó képet értékesítési ciklusukról és ügyfeleik utazásáról, rávilágítva az esetleges hiányosságokra és gyengepontokra.
Hogyan alkalmazd marketingedben
Hogy a legtöbbet hozhasd ki a marketing automatizálásából, mindenekelőtt vázold fel ügyfeleid utazását és értékesítési ciklusodat, hogy kiderítsd, mely lépéseket lehetne az automatikára bízni. Miután ezeket megtalálod, tűzz ki SMART célokat, hogy könnyebben nyomon követhesd az automatizálás eredményeit. Továbbá próbálj ki többféle automatizálási platformot is, hogy megtaláld a számodra megfelelő eszközöket a hatékony munkavégzéshez.10. Mesterséges intelligencia
Mesterséges intelligenciának nevezzük azt, amikor egy számítógépes rendszer olyan feladatokat lát el, amelyekre emberi intelligenciához van szükség – például döntéseket hoznak meg, vagy értelmezik az emberi beszédet. A mesterséges intelligencia gyakran jár együtt a gépi tanulással, ami (a marketingben) korábbi adatokat használ fel a különböző trendek és viselkedési minták felfedezésére. Egy ilyen fejlett rendszer a korábban összegyűjtött adatok alapján képes lehet megjósolni egy lehetséges ügyfél következő lépését a konverziós utazás során. Ez lehetővé teszi a marketingesek számára, hogy felfedezzék a folyamat gyengepontjait és hiányosságait.Egyre több marketinges alkalmazza a mesterséges intelligenciát kreatív feladatok elvégzésére, például szövegírásra, címsorok elkészítésére, logódesigra, illetve email hírlevelek összeállítására. Mindezt a korábbi ügyfélinterakciók során összegyűjtött adatok alapján teszi, amelyekből egy gépi algoritmus megtanulja, hogy hogyan végezze hatékonyan ezeket a feladatokat.
Miért olyan hatékony?
A mesterséges intelligenciának köszönhetően a marketingesek lényegesen több adatot elemezhetnek, értelmezhetnek és hasznosíthatnak, mint amire egy (vagy több) emberi agy képes lenne. Ez temérdek hasznos információt biztosít egy márka számára ügyfelei viselkedéséről, gyakran valós időben.Az ilyen adatok birtokában (és megfejtésével) a marketingesek felkészülhetnek lehetséges ügyfeleik következő lépésére, ami sokkal hatékonyabb célzást tesz lehetővé.
A mesterséges intelligencia gyakran jár együtt az automatizálással. Ez a két technológia temérdek időt (és pénzt) képes megspórolni egy kisebb és egy nagyobb marketingcsapat számára is.
Hogyan alkalmazd marketingedben
Mivel egyre több népszerű marketingeszköz működik mesterséges intelligenciával, nem kell mást tenned, mint megtalálni köztük azt, ami a legjobban passzol üzleti igényeidhez. Ez persze céges céljaidtól és a vállalat jellegétől függ majd. Legyen szó chatbot, analitikai, hirdetési vagy egyéb szoftverekről, 2022-ban nagyobb választék áll rendelkezésedre, mint valaha.11. Közvetlen levelezés
Közvetlen levelezés alatt a hagyományos postai úton kiküldött üzeneteket értjük, amiket közvetlenül a lehetséges ügyfelek fizikai postaládájába kézbesítenek otthonukban. Ezek nem csak névre szóló levelek lehetnek, hanem promóciós anyagok, brosúrák és egyebek is.Ez listánk egyetlen hagyományos, nem digitális 2022-es marketingtrendje, de nem véletlenül beszélünk róla. A közvetlen üzenetküldés egyre fontosabb szerepet játszik az összcsatornás marketingstratégiákban – a JICMAIL adatai szerint az emberek 70%-a veszi fel a kapcsolatot egy márkával az interneten, miután hagyományos levelet kap tőle.
2021-ben a képeslapok bizonyultak az egyik leghatékonyabb közvetlen levélformátumnak. Ez azért van, mert a boríték nélkül kiküldött rövid tartalmakat az emberek sokkal szívesebben olvasgatják, mint az egyszerű leveleket és terjedelmes brosúrákat. A képeslapok továbbá költséghatékonyabbak is, mint a többi közvetlen alternatíva.
A rövid szövegek trendje szintén tagadhatatlan. 2021-ben a közvetlen üzenetek átlagosan 62%-kal voltak rövidebbek, mint 2014-ben, ugyanis nagyjából csak 500 szót tartalmaztak.
Miért olyan hatékony?
A közvetlen üzenetek a változó fogyasztói viselkedésnek köszönhetően kezdtek el visszatérni. A tartalommarketing fellendülésének köszönhetően, illetve amiért sok vég véglegesítette az otthoni munkavégzést, az emberek egyszerűen megtanulták kizárni a digitális marketinganyagokat.A Marketreach szerint a fogyasztók 70%-a értékeli a közvetlen üzeneteket hiteles és személyes jellegük miatt, amelyektől értékesebbnek érzik magukat. Ugyan ez a tanulmány világított rá, hogy a fizikai üzenetek 56%-a több, mint 28 napig az otthonokban marad a kézbesítést követően, így a márkáról is kevésbé feledkeznek majd meg az emberek.
Hogyan alkalmazd marketingedben
Egy sikeres közvetlen levelezőkampány érdekében először is ki kell tűznöd a céljaidat. Többet szeretnél értékesíteni? Nagyobb webhelyforgalomra vágysz? Több közösségi követőre?Fontos azt is meghatározni, hogy hogyan kapcsolódhat az online marketingcsatornákhoz, és hogy az ügyfél utazásának mely szakaszában lehet a leghatékonyabb.
Észben kell persze tartani, hogy a közvetlen üzenetek az anyagár, a nyomtatás és a kézbesítés miatt költségesebbek, mint az emailek, tehát kellő adattal és megfelelő eszközökkel szabad csak hozzálátni, hogy ezek az összegek meg is térülhessenek.
Sokat segíthet továbbá, ha a webhelyedre mutató QR-kódokat is elhelyezel kiküldött üzeneteidben, amelyeken keresztül az ügyfelek azonnal többet tudhatnak meg márkádról.