A Google algoritmusának definíciója

google algoritmus

A Google algoritmus definíciója

A Google algoritmusa (vagy keresőalgoritmusa) az a folyamat, amellyel a Google a különböző találatokat rangsorolja egy-egy keresésre. A Google számos szempontot figyelembe vesz a találatok rangsorolásakor, úgymint azok relevanciáját vagy tartalmuk minőségét.

Ezekről a szempontokról lejjebb bővebben is olvashatsz, előbb azonban érdemes tisztázni a rangsorolási folyamat fő lépéseit. Ezek a következők:

  1. Feltérképezés: Feltérképezés során a Google robotjai különféle webhelyeket látogatnak meg, amelyeken új vagy az előző alkalom óta frissített tartalmakat keresnek. Minél több hivatkozás mutat egy-egy oldalra, annál valószínűbb, hogy a Google rátalál majd. A feltérképezés az indexelés előfeltétele.
  2. Indexelés: Miután a Google rátalált egy olyan tartalomra, ami új számára, vagy frissült a legutóbbi látogatása óta, akkor először is megpróbálja meghatározni, hogy miről is szól az adott oldal. Ehhez megvizsgálja a szöveges tartalmat, a forráskódot, a képek alt címkéit és egyéb elemeket, amelyek segítségével kontextusba helyezheti az oldalt. Az indexelés során számít igazán, hogy egy weboldal technikai keresőoptimalizálása rendben legyen.
  3. Felkínálás: Miután egy tartalom bekerült a Google indexébe, a keresőmotor megállapítja, hogy mely keresésekre lehet ideális találat, és hogy melyik pozícióban jelenjen meg ezen keresések találati oldalain. Ilyenkor kerül elő a Google keresőalgoritmusa.

 

A Google algoritmusának működése

A Google keresőalgoritmusának működését senki sem ismeri részletesen (leszámítva persze néhány vezető fejlesztőt a cégen belül).

Ennek egyrészt az az oka, hogy a Google ezzel az algoritmussal vált a világ egyik legnagyobb technológiai szupercégévé, így nem csoda, hogy hétpecsétes titokként őrzik. Másrészt, ha a Google algoritmusának működése kiszivárogna, akkor sokkal egyszerűbb lenne manipulálni a keresőtalálatokat, ami összességében egy rosszabb keresési élményt kínálna a felhasználók számára.

Érdemes megjegyezni, hogy még a Google-nál sem látja át mindenki az algoritmus működését, ugyanis egy rendkívül összetett programkód ez, amit szó szerint évtizedek óta tökéletesítenek.

A SEO szakemberek és más online marketingesek tehát csak kísérletezni és találgatni tudnak arról, hogy hogyan is működik a Google algoritmusa, és hogy hogyan szerezhetnének minél előkelőbb pozíciókat a keresőtalálati oldalakon.

Annak ellenére viszont, hogy a Google szigorúan őrzi az algoritmus működését, időnként elárul néhány hasznos tippet és tanácsot a jobb rangsoroláshoz.

 

Hol lehet többet megtudni a Google algoritmusáról?

A Google 2019-ben rengeteg információt és javaslatot megosztott hivatalos kommunikációs csatornáin keresztül azzal kapcsolatban, hogy algoritmusa mit tekint értékes, jól rangsorolandó tartalomnak.

John Mueller, a cég egyik vezető munkatársa továbbá gyakran szólal meg a Google nevében, és válaszolja meg a webmesterek, illetve SEO szakértők kérdéseit a nyilvánosan is elérhető Webmaster Hangout beszélgetése keretei között.

Érdemes tehát odafigyelni a Google hivatalos blogbejegyzéseire, illetve követni John Mueller Twitter fiókját is a leghitelesebb információkért.

 

A Google algoritmusának legfontosabb rangsorolási szempontjai

A Google-től közvetlenül vagy Muelleren keresztül elhangzottak, illetve a megannyi tesztelés eredményei alapján a SEO közösség az alábbiakat tekinti a legfontosabb rangsorolási szempontoknak:

 

Jelentés és keresőszándék

A Google algoritmusa komoly hangsúlyt fektet a beírt lekérdezések (keresések) jelentésének értelmezésére, illetve a mögöttük álló szándék (keresőszándék) megállapítására.

Természetesen az titok, hogy mindez hogyan zajlik a színfalak mögött, annyi azonban biztos, hogy a Google algoritmusa képes értelmezni az alábbi tényezőket:

  • A lekérdezés terjedelme: Mekkora témakört fed le a felhasználó keresése? Valami konkrétabbat keres, vagy általánosságban szeretne megismerkedni egy témával?
  • Rokonértelmű szavak: A Google a szinonimákból is képes kitalálni, hogy mire gondolt a kereső felhasználó.
  • Nyelv: Ha valaki francia nyelven keres rá valamire, akkor vajon francia nyelvű találatokra kíváncsi?
  • Elhelyezkedés: Egy márka új, helyi üzletének nyitására kíváncsi a felhasználó, vagy összességében a márkáról szeretne többet megtudni?
  • Frissesség: A Google képes megállapítani, hogy mikor fontos a legfrissebb információkat megjeleníteni egy felhasználónak. Ha például két focicsapat fél évvel és két nappal ezelőtt is megmérkőzött egymással, akkor a Google tudni fogja, hogy a felhasználó a frissebb eredményekre kíváncsi, ha nem is ad meg dátumot a keresésben.

 

Ezeket a szempontokat mind fontos észben tartanod tartalmaid optimalizálása során. Például ügyelj rá, hogy kulcsszóiddal a megfelelő keresőszándékot célozd meg. Ha helyi céget szeretnél népszerűsíteni, akkor a helyi SEO taktikákra is szükséged lesz, és így tovább.

 

Relevancia

Miután megállapította, hogy mi a felhasználó szándéka, a Google algoritmusa szétnéz az indexben, hogy megkeresse a lekérdezéshez legjobban passzoló, legrelevánsabb tartalmakat.

Ezért annyira fontos, hogy az oldalon minden fontosabb elemben (cím, URL, szöveg) is szerepeljen a legfontosabb kulcsszó – a Google többek között ez alapján állapítja meg, hogy mely tartalmak megfelelő találatok egy-egy keresésre.

A Google algoritmusa persze nem csak a kulcsszavak alapján választja ki a találatokat. Többek között úgynevezett „aggregált és névtelen interakciós adatokat” is használ, amivel sokkal részletesebben képes megállapítani a relevanciát.

Ezért olyan fontos, hogy ne csak kulcsszavakkal próbálj optimalizálni, hanem alaposan körbejárd az adott témát tartalmadban. Ennek köszönhetően az adott tartalom több kapcsolódó keresésre is jó találat lehet a Google szemében.

 

Minőség

John Mueller számtalanszor állította már, hogy a tartalmak minősége fontos rangsorolási szempont a Google algoritmusa számára. 2019-ben a Google egy útmutatót is készített a webmesterek és SEO szakemberek számára, amiben részletesebben kifejti, hogy milyen tartalmakat „kedvel” a rangsorolásért felelős rendszerük.

A Google ebben az útmutatóban azt javasolja, hogy tégy fel és válaszolj meg különböző kérdéseket a tartalmad minőségével kapcsolatban. Ezen kérdések egy része a szaktudásra, a tekintélyre és a megbízhatóságra utal, amelyek az E-A-T keretrendszer alappilléreit képezik.

 

Mi az az E-A-T?

Az E-A-T („Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness” vagyis szakértelem, tekintély, megbízhatóság” a Google algoritmusának egy fontos eleme, és a keresőmotor többek között ez alapján igyekszik megítélni, hogy mennyire értékes és jó minőségű egy-egy tartalom.

Miután a Google egy új tartalmat térképez fel és indexel, az algoritmusa (titkos „recept” alapján) megpróbálja megítélni annak minőségét. Az E-A-T meghatározása azonban valójában a Google alkalmazottjainak (a minőségellenőrök) feladata, mert ez a koncepció túl összetett a számítógépes rendszerek számára.

Miután a minőségellenőrök ellenőrzik egy tartalom E-A-T értékét, saját maguk állapítják majd meg, hogy milyen szakértelem áll mögötte, és hogy mennyire tekintélyes és megbízható forrásból származik. Ezen értékelést a Google algoritmusa is figyelembe veszi majd a tartalom rangsorolásakor.

Az E-A-T szempontok értékelése különösen az YMYL tartalmak esetében fontos.

 

Mik azok az YMYL tartalmak?

A Google minőségellenőröknek szóló kézikönyvében külön kiemeli az úgynevezett YMYL tartalmakat, amelyekre az ellenőrzés során fokozott figyelmet kell fordítaniuk. Az YMYL a „Your Money or Your Life” vagyis „pénzt vagy életet” kifejezés rövidítése

A Google azokat a tartalmakat tekinti YMYL jellegűnek, amelyek hatással lehetnek egy személy egészségére, biztonságára, pénzügyi stabilitására és általános jólétére. Az ilyen tartalmakat fontos, hogy egy tekintélyes, megbízható szakértő készítse el, különben előfordulhat, hogy a Google nem is rangsorolja majd őket.

Ha például egy egészségügyi diétáról szeretnél cikket megjeleníteni, akkor ezt egy étkezési tanácsadó kell, hogy megírja. Ha egy pénzügyi befektetéssel kapcsolatban szeretnél tanácsot adni olvasóidnak, akkor szükséged lesz ehhez egy releváns hátterű pénzügyi szakemberre. Ugyan ez vonatkozik a jogi tanácsadásra is.

Az YMYL tartalmak tehát muszáj, hogy minden E-A-T szempontból sziklaszilárd alapokon álljanak.

 

Felhasználói élmény

A Google algoritmusa szívesebben kínál fel könnyebben használható oldalakat a kereső felhasználóknak az első találatok között.

Bővebben, a keresőmotor odafigyel rá, hogy az első pozíciókba rangsorolt oldalak:

  • Helyesen jelenjenek meg és működjenek valamennyi népszerű böngészőben és eszközön.
  • Akkor is gyorsan töltődjenek be és működjenek, ha a felhasználó lassú internetkapcsolatot használ.

 

A Google általában előre bejelenti, ha nagyobb változásokat tervez bevezetni ezen a területen, és általában néhány hasznos eszközt is biztosít a webmesterek számára, amelyekkel ellenőrizhetik és javíthatják webhelyeik felhasználói élményét.

 

Kontextus

Ez a rangsorolási szempont szorosan fűződik a relevanciához, azonban figyelembe veszi a kereső felhasználó személyes kontextusát és beállításait is.

Ha például valaki az Egyesült Államokban keres rá a „football” szóra, akkor az amerikai foci (rögbi) meccsek eredményeit láthatja majd, ha viszont valaki Angliában keres rá ugyan erre, akkor a labdarúgással kapcsolatos eredményeket lát majd.

Az algoritmus továbbá képes megállapítani szokásokat is a korábbi keresések és böngészési tevékenységek alapján is.

Hasonlóképpen a felhasználó elhelyezkedését is figyelembe veszi a Google algoritmusa. Ha valaki csak annyit ír be a keresőbe, hogy „cukrászda”, akkor automatikusan a közelében található cukrászdák jelennek majd meg a találatok között.

Mivel a Google ennyire képes személyre szabni a találatokat, nem garantálható, hogy ugyan arra a keresőkifejezésre minden felhasználónak ugyan azok a találatok (és ugyan olyan sorrendben) jelennek majd meg.

 

A Google algoritmusának frissítései

A Google algoritmusát évtizedek óta fejlesztik és bővítik, és évente több száz kisebb-nagyobb változtatást végeznek el rajta.

Bizonyos esetekben a Google egy-egy nagyobb központi („core”) frissítést is bevezet. Ezek a központi frissítések nagy mértékben befolyásolhatják egyes tartalmak rangsorolását.

Éppen ezért a SEO nem olyasmi, amit az ember egyszer csak elvégez, és utána késznek tekintheti. A Google folyamatosan halad a korral és a trendekre is odafigyel, ráadásul nem mindig jelenti be a nagyobb változtatásokat sem. Egy SEO szakembernek mindig naprakésznek kell lennie a Google algoritmusait illetően, ami a hivatalos információk hiányában nem mindig egyszerű feladat.

 

Kép forrása: Pexels / Firmbee.com