Médiatervezés cégednek: Kinek, hol, mikor, milyen befektetéssel, milyen médiumon keresztül, mennyi ideig és mit kommunikálj?

Médiatervezés cégednek: Kinek, hol, mikor, milyen befektetéssel, milyen médiumon keresztül, mennyi ideig és mit kommunikálj?

Médiatervezés cégednek: Kinek, hol, mikor, milyen befektetéssel, milyen médiumon keresztül, mennyi ideig és mit kommunikálj?

Az online marketing berkein belül számos eszközt, és azok egymásra gyakorolt hatását ismerjük és használjuk nap, mint nap. Az eszközök személyre szabása is rendkívül fontos, és az online marketing stratégia vázát is ez adja, de nem hanyagolhatjuk el a 7 fő kérdést sem, amelyet médiatervezéskor fel kell tennünk!

 

Ezekkel a kérdésekkel első körben online marketing audit és stratégia kialakítása szolgáltatásunk során foglalkozunk Céged esetében is. Az ottani tervezés magában foglalja az előzetes médiatervezést is – ez azonban sosem marad változatlan az idők során – sőt! Médiatervezésre akár egy-egy kampány esetében külön is szükség lehet! Ha szeretnéd biztos kezekben, szakmai háttérrel rendelkező emberre bízni ezek meghatározását, ide kattintva kérheted ajánlatunkat saját stratégiádra!

 

A médiatervezés típusai és szakaszai

Ahhoz, hogy a változó világhoz és igényekhez is tökéletesen alkalmazkodjon médiaterved, azt nem elég csupán egyszer, vagy nagy ritkán újratervezni – éppen ezért médiaterved kialakítását több típusra bontjuk munkálataink során!

 

Első szakasz: stratégiaszintű médiatervezés

Adott a céged, és főbb céljaid. Az online marketing stratégia tervezése során ezeket vesszük sorra, és ezekre alakítunk ki elsődleges médiatervet, amely magában foglalja az általános kampányterveidet is. Eredményeképpen legfőbb törekvéseid, termékeid, szolgáltatásaid eladására fókuszálva építünk fel médiatervet, amely általánosságban véve hosszú távra szól (természetesen időközben változások mindig vannak és lesznek). A stratégiaszintű médiatervezéskor minden olyan felületet felsorakoztatunk, amelyet várhatóan alkalmazni fogunk – ha nem is rendszeresen, de a kampányszintű médiatervezés során mindenképpen!

 

A második szakasz – kampányszintű médiatervezés

A kampányszintű médiatervezés már tanácsadói feladat, amelyet együttműködésetek során újra és újra elővesztek majd. A tanácsadó a kampányszintű médiatervezés során egy-egy részcélt, esetleg új egységet vesz alapul, és arra alakít ki médiatervet.

 

Lássunk egy példát. Ha éttermet vezetsz, a stratégiaszintű médiatervezéskor felsorakoztatjuk számodra azokat a felületeket és feladatokat, amelyekkel a későbbiek során valószínűleg dolgozni fogtok – és amelyek az általános online marketing működtetéséhez szükségesek. Ez online marketing stratégiád részét képezi – azaz pl. az asztalfoglalások számát hivatottak növelni. A kampányszintű médiatervezés egy kisebb része az egységnek: szolgálhat például arra, hogy hotlidőszakaidat töltse meg (pl. hétköznapokra hozzon vendéget), vagy épp eseményed, rendezvényed létszámát növelje (pl. egy borkóstoló vacsoráét). A kampányszintű médiatervezés kivitelezése is lehet folyamatos, de az lehet csupán időszakos is!

 

Médiatervezés – a főbb lépések a hatékony online jelenlétért

A médiatervezés legfontosabb lépéseit hét kérdést kell megfogalmaznunk:
-    Kinek? – azaz ki a pontos célközönséged?
-    Hol? – azaz milyen lokációban jelenítünk meg?
-    Mikor? – azaz milyen időpontokban jelenítünk meg?
-    Milyen befektetéssel? – azaz mennyit költünk a megjelenésekre?
-    Milyen médiumokon? – azaz melyek lesznek a főbb platformok amelyeken megjelenítünk?
-    Mennyi ideig? – azaz mettől meddig jelenítünk meg?
-    Mit? – azaz milyen tartalmat jelenítünk meg?

 

Talán egyszerűnek tűnik néhány pont meghatározása, mégis érdemes egy kicsit túlbonyolítani azt az eredményesség érdekében. Az alábbiakban a médiatervezés legfőbb pontjainak ismérveit vesszük sorra!

 

Médiatervezés 1. lépés: A célközönség meghatározása

Ez az, amit nélküled, tapasztalataid és információid nélkül csak nehezen tudunk meghatározni, így mindenképp szükséges, hogy Te magad is partner legyél a kutatásban. A médiatervezéskor ugyanis kulcsfontosságú kérdés, hogy “Kinek szeretnénk kommunikálni?”.

 

A célközönség meghatározása felületesen egyszerű dolog lehet, de itt kicsit mélyebbre kell ásnod. A főbb érdeklődési körök, a nem, a korosztály mellett érdemes olyan tényezőket is figyelembe venni, mint a mindennapi rutin (vajon mikor lapozgatja telefonját leendő ügyfeled?) és az egyéb szokások (olvas portálokat?)

 

Minél jobban ismered célközönséged, annál sikeresebb lesz a médiatervezés többi része, végérvényesen pedig kampányod!


Médiatervezés 2. lépés: a lokáció meghatározása

Ha már régebb óta fut Céged, erre valószínűleg egyszerű választ tudsz adni. Milyen földrajzi helyeken tartózkodik célközönséged? Webáruház esetében egyszerű a kérdés: hova tudsz kiszállítani? Étterem esetében bonyolódhat: milyen széles körből érkeznek még hozzád, és mennyire jellemző, hogy turisták is látogatnak?

 

A médiatervezés ezen részében sokat tud segíteni a Google Analytics, amely pontosan mutatja, hogy weboldaladat milyen régiókból nyitják meg a legtöbben.

 

Médiatervezés 3. lépés: mikor érdemes megjeleníteni hirdetéseid, megjelenéseid, kampányaid?

Szintén visszacsatolunk a célközönség meghatározására. Ha tudod főbb szokásaikat, akkor azt is tudod, hogy mikor fogékonyabbak megjelenéseidre. Egészen más jelleget ölt például egy kampány, amely időseknek, nyugdíjasoknak szól – mint az, ami dolgozó embereknek. De a dolgozó emberek között is számos különbség lehet: fiatalok vagy idősebbek, milyen jellegű munkájuk van (vállalkozó? alkalmazott?).

A kérdés tehát, hogy célközönséged mikor ül a gép, vagy a telefonja előtt. Reggel munkába menet a buszon? Este otthon? Ebédszünetben? Piac előtt? Iskola után?


Médiatervezés 4. lépés: a büdzsé meghatározása

Mennyit tudsz költeni az adott cél elérésre, vagy épp az időszak első hónapjára? Ez a kérdés a legtöbb esetben ott áll megválaszoltan a kezedben, hiszen ismered költségvetésed és lehetőségeid. Fontos azonban azt is szegmentálni, hogy mire mennyit költünk!

 

Médiatervezés 5. lépés: a felhasznált platformok meghatározása

A médiatervezés céljaként megjelölt esemény és a büdzsé nagyban befolyásolja azt, hogy mely platformokat érdemes belevenni médiatervedbe.

 

Azaz, hogy a büdzsét milyen arányban használjuk fel, vagy osszuk el...:

- külső portálokon PR megjelenésekre

- fizetett hirdetésekre

- keresőoptimalizálásra

- videó kampányokra

- influencerekre

- közösségi média marketingre

...vagy éppen más platformokra fordítjuk a költségvetés nagy részét.

 

Mindenképp fontos itt is figyelembe venni, hogy a legtöbb online marketing eszköz egymást támogatja, egymás nélkül nem működőképes! Nincs például keresőoptimalizálás közösségi média marketing nélkül, és nincs AdWords hirdetés keresőoptimalizálás nélkül!

 

Médiatervezés 6. lépés: mennyi ideig tartson a kampány?

Egy kampány állhat egy vagy akár több lépcsőből is, amelyet a leggyakrabban a promotálni kívánt termék vagy szolgáltatás határoz meg. Mindenképp fontos azonban előre tudni - már csak a médiafelületek megrendelése végett is – hogy milyen időintervallumra  kell számítanunk a médiatervezés során.

 

Médiatervezés 7. lépés: mit jelenítsünk meg a felületeken?

Ha pedig már mindent tudunk, az utolsó lépés a médiatervezés során az anyagok előkészítése! Milyen bannerek, milyen tartalmak kerülnek megjelenítésre a kiválasztott felületeken? Azt milyen gyakran érdemes cserélni, változtatni – ha ez lehetséges egyáltalán? Hogy kommunikáljuk a megjelenő felületeken az USP-nket?

 

A médiatervezés a 7 fázis meghatározásával lezárul, ám sosem ér véget igazán. A mérhető online marketing megvalósítása után ugyanis PDCA ciklusban elemezzük az eredményeket, és ha kell, közbeavatkozunk!



 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok