Google Search Console - a Webmaster tools eszközei, Irányítópultja és használatára vonatkozó tippek

Google Search Console használata kezdőknek - alapvető beállítások és elemzések, amelyekkel növelheted weboldalad teljesítményét

Google Search Console alapok - így használd a Google ingyenes eszközét weboldalad teljesítményének növelésére!

niki Szerző:
niki
A Google eszköze, a Webmaster Tools ma már Search Console néven ismert – a névváltozáson túl azonban számos lehetőséggel is bővült az eszköz 2018-ra. Ezeket az új elemzési lehetőségeket, adatokat Neked is ismerned kell, ha szeretnéd, hogy weboldalad a legjobb teljesítményt nyújtsa a keresőoptimalizálásban!
 
Alábbi cikkünkbe összefoglaljuk a legújabb trükköket a Search Console-ban, amelyek segítségével ellenőrizheted a legfontosabb adatokat, olyan adatokat amelyekről esetleg már elfeledkeztél és amelyek lehetővé teszik hogy folyamatosan monitorozd weboldalad azon tulajdonságait, amelyek befolyásolhatják a keresési listán való megjelenésed, eredményed.
Google Search Console használata kezdőknek - alapvető beállítások és elemzések, amelyekkel növelheted weboldalad teljesítményét

A Google Search Console beállítása

Ha még nem tetted meg, legyen ez az első lépésed, ugyanis rendkívül sok hasznos információt veszíthetsz!
 

 
Ahhoz, hogy létrehozhasd saját Search Console-od, első lépésként jelentkezz be Google Account-odal, amellyel használod az Analytics-et is, majd lépj be a https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=hu oldalra, és kattints a piros „Add Property”, vagy „Tulajdon hozzáadása” gombra.
A felugró ablakba írd be weboldalad PONTOS Domain nevét. Ügyelj rá, hogy amennyiben van titkosítás az oldalon, úgy https-sel kezdd azt!
 
 
 

Kattints a „Hozzáadás” gombra.
 
A következő lépésként ellenőriztetned kell, hogy a weboldal valóban a Te tulajdonodban. Ehhez a következő oldalon a Search Console egy HTML ellenőrző file-t kínál neked az 1.-es pont linkjén, amelyet a weboldalad HTML kódjába kell beágyaznod, a header-be. Ehhez természetesen programozói segítség fog kelleni, de ha már van Google Analytics az oldalad alatt, az érvényesítést úgy is elvégezheted, hogy összekapcsolod a két Google eszközt. Ennek eléréséhez a „Javasolt módszer” helyett kattints az „Alternatív módszerek” fülre a Search console-ban.
 

 
 
Kattints az „Érvényesítés” gombra.
 
Most, hogy már érvényes Search Console tulajdonod van, érdemes feltöltened a sitemap-et a programba, ha már van olyanod. (Ezt általában úgy ellenőrizheted, hogy weboldalad domain neve után beírod, hogy /sitemap.xml – ha van webhelytérkép az oldaladon, akkor meg fog jelenni az a böngésződben). Ha még nincs ilyened, könnyen elkészítheted azt olyan online eszközök segítségével, mint az XML Sitemaps.
 
A sitemap (webhelytérkép)  egy sima XML file, amely megmondja a Google Search Console-nak, hogy milyen aloldalak vannak a weboldaladon.
 

 
A sitemap (webhelytérkép) feltöltéséhez kattints a Search Console bal oldali „Irányítópultjában” a Feltérképezés/Webhelytérképek menüpontra, majd a jobb felső sarokban a piros „Webhelytérkép hozzáadása/Tesztelése gombra.
 

A felugró ablakba add meg a sitemap elérési útját a Search Console-nak, majd kattints a „Küldés” gombra. Most, ha frissíted az oldalt már láthatod feltöltve a saját webhelytérképed! Előfordulhat, hogy néhány nap is eltelik, amíg a Search Console elkezdi használni az általad feltöltött információkat, emiatt nem kell aggódnod.
 
 

A leghasznosabb információk, amelyeket a Search Console szolgáltat neked

A beállítás után azonnal nem sok információt nyújt számodra a Search Console, később azonban annál többet. Várd ki türelemmel míg összegyűjti őket, és kezdheted is oldalad optimalizálását!
Az alábbiakban összefoglaljuk a leghasznosabb információkat, amelyeket kigyűjthetsz Search Console-odból – és amelyeket érdemes rendszeresen ellenőrizni.
 

Search Console – az irányítópult


 
 
A Search Console-ba belépve az Irányítópult fogad, amely rövid áttekintést ad a jelenlegi állapotról: a fellelhető legsúlyosabb hibákról, látogatottságról és a Webhelytérképed állapotáról. Ezekről bővebb információt kaphatsz a linkekre való kattintással, vagy a Bal oszlopban a vonatkozó menüpontok kiválasztásával.


Keresési megjelenések

A bal oldali Irányítópult első opciója a Keresési megjelenések átvizsgálása.
 
Ez a szekció áttekintést nyújt számodra arról, hogy a weboldalad hogy jelenik meg a keresési találatok listáján. A Keresési megjelenés szó melletti Info ikonra kattintva láthatod az egyes megjelenési típusokat, azokat végig kattingatva pedig bővebb információkhoz juthatsz róluk.
 

 

Strukturált adatok

A Strukturált adatok fülre kattintva, ha vannak strukturált adatok beállítva webhelyeden, hasonló eredményre bukkanhatsz:

Ez mutatja meg neked azt, hogy a Google miként vizsgálja weboldalad tartalmát – és ha van hiba a beállításokban, arra is rálátást ad.
 

Információs kártyák

Az Információs kártyák a strukturált adatok egy formája, amelyet hozzáadhatsz weboldalad HTML kódjához. Ez segíti a keresőmotorokat, hogy jobban átlássák, megértsék weboldalad tartalmát, és a keresési találatokban a legfontosabb információkat jelenítsék meg.
Ezekkel gyakran találkozhatsz a keresési listában ha például könyvekre, filmekre vagy épp receptekre keresel rá:
 

 
A Google-nek van egy másik eszköze is, amely segít benne, hogy megtaláld a számodra fontos Információs kártyákat.
 

Adatkiemelő

A Google Adatkiemelője egy olyan eszköz, amelyen rámutathatsz, és megnevezheted manuálisan weboldalad bizonyos részeit – amely szintén a keresőmotorokat segíti az eligazodásban.

Ez egy jóval egyszerűbb megoldás, amelynek segítségével elérheted a kívánt megjelenést a Google találati listájában.
 

HTML fejlesztések

A HTML fejlesztések menüpont segítségével fellelheted a Google által jelzett HTML hibákat, hiányosságokat a weboldalon. A legjobb, ha azt írja, nincs hiba az oldalon – de ha van, könnyen javíthatod azokat weboldalad admin felületén. (mint például az azonos meta leírásokat és címeket, vagy a rövid meta leírásokat és címeket)
 

Accelerated Mobile Pages

Az AMP (Accelerated Mobile Pages) a Google egyik legújabb eszköze, melynek célja, hogy az organikus keresési találatokból érkező látogatók számára a lehető leggyorsabbá tegye weboldalad (amely kiemelt szerepet játszik a keresőoptimalizálásban!). Ide kattintva el is készítheted AMP oldalaid.
Egy, az alábbihoz hasonló kódsort fogsz kapni, amelyet weboldalad HTML kódjába kell beágyaznod.
 
0
 
Ha ezt beállítottad, a Search Console adatokat és sikeresen indexelt oldalakat, valamint AMP-specifikus hibákat mutat neked ezen menüpont alatt.
 

Keresési forgalom

A Keresési forgalom a második nagy menüpont a bal oldali Irányítópultban. Itt számos olyan információt találhatsz, amely megmutatja hogy teljesít a weboldalad – és amelyek a jövőben nagy segítségedre lesznek az optimalizálás során.
 

Keresési statisztikák

Ez az eszköz segít számodra feltérképezni azokat a kulcsszavakat, kifejezéseket, amelyekre látogatóid érkeznek weboldaladra organikusan. Ezen felül betekintést nyújt a Kattintások számába, a megjelenítések számába, az Átkattintási arányba és az átlag pozíciódra is a Google keresési találatai között.
 
1
 
Ez a Search Console egyik leghasznosabb aloldala a hétköznapi elemzések során. És hogy miért olyan fontos?
-    Mutatja, a top kulcsszavaidat amelyre megjelenik weboldalad
-    Mutatja az összefüggéseket a Megjelenéseid és a kattintásaid, az átlagos pozícióid között
-    Mutatja, hogy milyen változások állnak be az átlagos pozíciódban
-    Megnézheted, hogy hogy teljesít az oldalad különböző eszközökön
-    Összességében segít átlátni az oldalad keresőoptimalizáltságának hatékonyságát, működését.
 

Az Ön webhelyére mutató linkek

Megnéznéd, kik linkelnek rád? Kizárnád a Spam jellegű negatív linkeket? Ez a menü pont éppen ebben segít. Megmutatja azon domain nevek listáját, amelyekről link mutat az oldaladra – és azt is, hogy összesen hány hivatkozást talál az adott domain-en.
2
 
Ez a legjobb ingyenes eszköz a linkek ellenőrzésére. Érdemes rendszeresen átvizsgálni, és ha kell, beavakozni a spam jellegű linkek kiírtásával!
 

Belső linkek

A belső linkek szekció mutatja a weboldaladon szereplő belső linkeket – azaz azon hivatkozásokat, amelyek saját oldalad egy részéről saját oldalad egy másik részére mutatnak.
 
3
 
 
 
Ezekből a linkekből generál a Google jó esetben a találati listában is sitelinkeket, ahogy az a fenti képen láthatod. Sajnálatos módon arra nincs mód, hogy ezeket a belső linkeket Te határozd meg – a Google jó szándékára kell hagyatkoznod benne.
 

Kézi műveletek

A Google kiszabhat büntetéseket weboldaladra, ezt biztosan tudod. A büntetéseknek két módja van: előfordulhat, hogy szűrő alapján kerülsz visszasorolásra (azaz az algoritmus miatt), de az is lehet, hogy a Google munkatársai a felülvizsgálatokkor manuálisan rónak ki rád bírságot. Ezen fül alatt a jelenleg érvényben lévő manuális bírságaidat találod – illetve jó esetben nem találod.
 

Mobilos használhatóság

A mobilos használhatóság menüpont a Search Console megmutatja Neked, ha a Google irányelvei alapján valamely oldalad nem felel meg a mobil nézetre vonatkozó elvárásoknak. Ilyen hibák lehetnek, ha a szövegek, gombok túl közel vannak egymáshoz így nehezen kattinthatóak, vagy ha a szöveg túl kicsi és nehezen olvasható.
 
4
 
Ideális esetben itt sem találsz hibát, amennyiben mégis, azt érdemes javítani – mind a Google szempontjából, mind természetesen a felhasználóbarát weboldal létrehozása érdekében.
 
Fontos tudnod, hogy ma már a Google a mobil kereséseket veszi alapul a rangsoroláskor is, így erre érdemes nagy figyelmet fordítani!
 

Google Index

Indexelési állapot

Ez a jelentés fontos információkat szolgáltat neked arról, hogy a Google hány aloldalad indexeli a vizsgált tulajdon esetében az elmúlt egy évben.
Amikor a Google botja vizsgálja oldalad, minden egyes URL-t egyesével indexel – jó esetben – ám ha egy-egy aloldalon olyan hibát, hiányosságot talál, visszautasíthatja az indexet, amelynek köszönhetően az adott aloldal nem jelenik majd meg a találati listán.
Amennyiben az ábrán a vonal csökkenő tendenciát mutat, tudhatod hogy valami probléma van az oldaladdal, és további beavatkozás szükséges!
 
5
 
A haladó fülre kattintva ennél is többi információt kaphatsz: itt bepipálhatod, hogy mutassa a Search Console a Keresőbotok által valamiért letiltott oldalakat, és az Eltávolított oldalaidat is – valamint ha problémát észlel a rendszer, arról is információt ad (pl. hogy miért tiltotta le a keresőbot az adott aloldalt).
 
Ne aggódj, ha kevesebb indexelt oldalt mutat a Google, mint amennyi szerinted van. A robot kiszűri az olyan URL címeket amelyeket duplikációnak észlel, amelyek nincsenek ellátva kanonikus címkével vagy index meta tag-gel.
 

Letiltott források

A weboldaladon elhelyezett iframe-ek, egyéb források adott esetben sérthetik a Google irányelveit, ezáltal letilthatja a keresőbot azon oldalad, amelyen ilyesmi található. Ennek állapotát ellenőrizheted a Letiltott források menüpontban. A legjobb esetben nem mutat semmilyen hibát – amennyiben mégis, érdemes azt eltávolítani az oldalról a keresőoptimalizálás érdekében!
 

URL-ek eltávolítása

Biztosan hallottál már arról a szabályról, hogy korábban már indexelt tartalmat nem illik „csak úgy” törölni az oldaladról. Amennyiben mégis szükség van rá, hogy eltüntesd azt átmenetileg, ez az eszköz lesz segítségedre.
 
6
Amennyiben az adott oldalt véglegesen szeretnéd eltávolítani, a legjobb megoldás ha annak törlése után az URL címet átirányítod egy olyan aloldaladra, ahol azzal megegyező, vagy azt helyettesítő információt nyújtasz felhasználóid számára.
 

Feltérképezés

A Feltérképezés menüpont alatt láthatsz egy csomó olyan hasznos információt, amely segít felismerni hogy látja a Google a Te weboldaladat. Az itteni elemzések segítenek felfedezni a broken linkeket és egyéb technikai paramétereket amelyek segítik, vagy akadályozzák a feltérképezést.
 

Feltérképezési hibák

Sosem jó, ha broken linkek, azaz már nem működő aloldalra mutató linkek vannak a weboldaladon.
 
7
 
Az ábra mutatja, hogy változott az oldaladon fellelhető broken linkek száma – alatta pedig listában kapod meg az olyan hivatkozásokat amelyek problémásak – és a hibakódot is le tudod olvasni. A leggyakoribb hiba, hogy egy link 404-es oldalra vezet. Ha a felsorolásban a linkekre kattintasz, bővebb információt kaphatsz a hiba okáról.
 
8
 
Ha van ilyen hibás URL címed, érdemes azt átirányítani egy létező oldalra!
 

Feltérképezési statisztikák

A feltérképezési statisztika mutatja, hogy a Google botjai milyen gyakran nézik oldaladat – hány kilobyte töltődik le naponta, hány oldaladat térképezi fel naponta a Google botja és mekkora az oldalad aktuális betöltési ideje.
 
9
A Google nyilatkozata szerint itt nincs „általános jó” eredmény. Amit érdemes figyelni, azok a kiugró eredmények: ezek ugyanis valamilyen aktivitásra utalhatnak – amelyekről tudni szeretnél!
 

Megtekintés Google-ként

Ez az eszköz segít áttekintést nyerni számodra, hogy a Google miként térképezi fel oldalad, vagy épp egy-egy specifikus aloldalad. Szuper eszköz arra, hogy felfedezd az egyes oldalakon lévő letiltott forrásokat és problémákat – a webfejlesztés debugging státuszában kifejezetten jól használhatóak az itt található eredmények.
 

Robots.txt tesztelése

Ha használsz robots.txt file-t, ez az eszköz segít áttekinteni az azzal elért eredményeid, esetleges problémákat. A robots.txt file arra való, hogy a weboldal egyes elemeit blokkold a Google botjai elől  - azaz ha például szeretnéd, hogy a weboldalad egy fotója ne jelenjen meg a Google képkeresésekben, a robots.txt  file-lal tudod ezt beállítani.
 

Webhelytérképek

A webhelytérképekről már beszéltünk korábban a tanulmány elején, így itt csupán megerősíteni szeretném az ott elhangzott információkat: a sitemap feltöltése kifejezetten ajánlott oldalad esetében!
Ezzel az eszközzel áttekintheted, hogy a Google hány aloldalad indexeli a beküldöttekből – amennyiben nagy eltérés van a két szám között, vagy visszaesést tapasztalsz – érdemes jobban átnézni weboldalad és a fellelhető hibákat!
 

URL paraméterek

A Google ajánlása szerint ezt az eszközt csak akkor használd, ha értesz is hozzá – a rosszul paraméterezett URL címek ugyanis feltérképezési problémákat is okozhatnak! Itt bővebben is olvashatsz arról, hogyan érdemes az URL paraméterezéseket elvégezni.
 


Összefoglalás

A Search Console tehát rendkívül sok hasznos információt szolgáltat számodra weboldalad állapotáról, az ott fellelhető hibákról és javításokról. Ha szeretnéd, hogy weboldalad jól teljesítsen a Google találati listáján, ezeket az elemzéseket érdemes rendszeresen áttanulmányoznod, és a fellelhető problémákat kezelned vagy kezeltetned!  
 
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok